Obrazek użytkownika Zespół Szkół im. Prezydenta Ignacego Mościckiego w Zielonce
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
5. Tworzymy instytucję i procedury odnoszące się do łamania praw ucznia oraz konfliktów w naszej szkole (np. rzecznik praw ucznia, szkolne mediacje, procedura zgłoszenia złamania praw ucznia).
Data ostatnich wyborów: 
środa, Października 2, 2019
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

CO WYDARZYŁO SIĘ KROK PO KROKU?

  1. Wspólnie z Radą Samorządu Uczniowskiego podczas posiedzenia przeprowadziliśmy debatę na temat kandydatów do pełnienia funkcji szkolnego mediatora spośród nauczycieli Zespołu Szkół im. Prezydenta Ignacego Mościckiego w Zielonce.
  2. Nasz Zespół wraz z Radą Samorządu Uczniowskiego udaliśmy się do wskazanych trzech nauczycieli celem zaproponowania im stanowiska szkolnego mediatora.
  3. Spośród wybranych kandydatów tylko jeden nauczyciel wyraził zgodę na przyjęcie funkcji mediatora szkolnego.
  4. Mediator szkolny został zatwierdzony przez Dyrektor Zespołu Szkół im. Prezydenta Ignacego Mościckiego w Zielonce.
  5. Wspólnie z Radą Samorządu Uczniowskiego, opiekunem SU oraz wybranym szkolnym mediatorem
    i Dyrektorem szkoły przeprowadziliśmy debatę, której efektem było stworzenie regulaminu szkolnych mediacji, zawierającego cele i zadania szkolnego mediatora oraz procedurę przeprowadzania szkolnych mediacji.  Wyznaczono terminy, godziny i miejsce przyjmowania uczniów przez mediatora szkolnego.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Oprócz zespołu projektowego zaangażowany był:

1. Rada SU.

2. Opiekun SU.

3. Nauczyciel, który wyraził zgodę na pełnienie funkcji mediatora.

4. Dyrekto szkoły.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejszym okazało się być zachęcenienie nauczycieli do pełnienia funkcji mediatora szkolnego.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Wspólne wypracowanie regulaminu mediacji szkolnych, który dodajemy w załączeniu.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Regulamin mediacji szkolnych zs zielonka.docx (18KB)
Dodatkowe informacje: 

Za MOCNE STRONY tego wyzwania uważamy:

  • Wsparcie nauczycieli oraz Dyrekcji w organizacji wydarzenia.
  • Stworzenie konkretnych procedur postępowania w sytuacjach konfliktowych, również na linii nauczyciel – uczeń.
  • Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa uczniów, zwiększenie świadomości respektowania ich praw – konkretnie wiedzą u kogo mogą szukać pomocy i wsparcia.
  • Wyznaczenie konkretnej osoby odpowiedzialnej za wsparcie i pomoc w sytuacjach konfliktowych; miejsca i czasu jej dyżurów.
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Drogi Zespole,

gratulacje - kolejne wyzwanie za Wami! :) Udało Wam się wybrać nauczyciela na szkolnego mediatora, ustalić jego dyżury i opracować procedury postępowania w postaci regulaminu mediacji i to w procesie wspólnej rozmowy-debaty. Świetnie, że mieliście w tym procesie wsparcie nauczycieli i dyrekcji, o czym piszecie w mocnych stronach oraz udało Wam się włączyć uczniów w opracowanie procedur, co jest niezmiernie cenne.

Chciałam się również odnieść do Waszego Regulaminu - widać, że włożyliście w niego sporo pracy. :) Teraz trzeba zobaczyć, jak się sprawdza i działa, chociaż już teraz mam kilka zaleceń do zmiany.

Po pierwsze zalecam, by uczeń mógł od razu kierować się ze sprawą do wychowawcy albo do pedagoga/psychologa szkolnego lub nawet od razu miał wybór, by pójść również do mediatora. Dlaczego? Kiepsko jest zmuszać ucznia do kierowania się tylko do wychowawcy na początku z problemem, bo mogą być różne sytuacje, np. wychowawca może się nie za bardzo lubić z danym uczniem lub uczeń nie ma zaufania do wychowawcy lub sprawa dotyczy konfliktu między uczniem a wychowawcą. W dodatku wychowawca nie jest tak zaobligowany do zachowania poufności jak pedagog, dlatego też może warto by uczeń od razu mógł zgłosić swoją sprawę również do pedagoga/psychologa lub nawet mediatora. Dobrze by było dać osoby do wyboru i nie widzę przeszkód, by już na tym etapie był możliwy kontakt z mediatorem.

Po drugie chodzi o samą procedurę mediacji. Wydaje mi się, że mediacja w obecności wszystkich - wychowawcy, pedagoga, psychologa nie jest optymalna i komfortowa. Myślę, że powinna się ona odbywać w obecności obu stron konfliktu oraz mediatora i ewentualnie wyniki zostaną przekazane do wiadomości wychowawcy/pedagogowi/dyrektorowi. Cieżko jest wyobrazić sobie, by rozmowa w obecności kilku nauczycieli/osób niemających związku ze sprawą była swobodna. Procedura mediacji powinna zapewniać raczej bezpieczeństwo i warunki, które pozwolą na przeprowadzenie tej trudnej rozmowy możliwe najlepiej. Tutaj ważne jest to zaufanie do mediatora i jego umiejętności. Procedura, gdy mediacja odbywa się w obecności wielu osób, raczej nie zaangażowanych w sytuację raczej będzie odstraszać potencjalnych uczniów, którzy mieliby problem niż zachęcać. Co o tym myślicie?

Zachęcam Was, by rozważyć te dwie kwestie i jeśli uznacie to za ważne - zmienić zapisy w regulaminie mediacji.

Generalnie dobrze, że uczniowie teraz wiedzą do kogo i gdzie moga się zgłosić w przypadku trudnych sytuacji - mam nadzieję, że tak jak piszecie, zwiększa to ich poczucie bezpieczeństwa w szkole i tak będzie w przyszłości. :) Pamiętajcie, by w kolejnych latach wprowadzić nowych uczniów i poinformować o osobie mediatora w szkole. Już teraz gratulacje dla nauczyciela, który się zgłodził pełnić tę funkcję - to duża odpowiedzialność, ale za to jak potrzebna funkcja i świadcząca o dużym zaufaniu - gratulacje wyboru i powodzenia w pełnieniu tej roli! :) Zachęcam Was raz jeszcze, by rozważyć sposób zgłaszania problemu oraz procedurę mediacji, czy aby na pewno nie potrzebuje ona zmian, ale to już zależy od Was.

Pozdrawiam serdecznie! :)