Obrazek użytkownika Centrum Edukacji Obywatelskiej

 

Samorządność uczniowska ON-LINE! 

Wyzwania do zrealizowania w Szkole Demokracji zdalnie

 

Samorządność uczniowska ON-LINE! Brzmi jak coś niemożliwego? Nic bardziej mylnego! Może się to wydawać trudniejsze bez wspólnej przestrzeni i czasu, bo większość Waszych działań skupiała się na współpracy w murach szkoły. Bazując na relacjach pomiędzy wami oraz korzystając z wybranych narzędzi można jednak zaplanować pracę samorządu zdalnie. W obecnej sytuacji kryzysowej, kiedy wielu waszych kolegów i koleżanek siedzi samotnie w swoich domach, mierzy się z trudnościami związanymi z nauką, obawami o egzaminy, niepewnością - rolą samorządu powinno być podtrzymanie komunikacji między uczniami, zadbanie o najsłabszych i potencjalnie wykluczonych oraz wzmacnianie relacji.

Przygotowaliśmy dla Was propozycje działań, które można przeprowadzić zdalnie, bez wychodzenia z domu, a jednak wspólnie, działając razem. Zachęcamy Was, by podjąć się realizacji jednego z nich w najbliższym czasie. Każdym z tych działań możecie zrealizować wyzwanie ze wskazanego przy nim obszaru do certyfikatu Szkoły Demokracji.

 

Oto nasze propozycje działań:

 

1. Motywacja do nauki – co pomaga i co przeszkadza uczyć się zdalnie – diagnoza i propozycje działań >> Obszar: Uczenie się i nauczanie

 W obecnej sytuacji różne osoby stają przed nowymi i nieoczekiwanymi wyzwaniami. Rolą samorządu uczniowskiego jest sprawdzenie, czy wasi koledzy i koleżanki ze   szkoły nie mierzą się z bardzo prozaicznymi problemami jak brak sprzętu do nauki zdalnej, trudności w nauce, trudna sytuacja materialna. Zrobienie prostej ankiety w   której spytacie o to jak odnajdują się wasi koledzy w obecnej sytuacji, czy nie potrzebują jakiegoś wsparcia, pozwoli wam zorientować się czy ktoś nie potrzebuje   bardziej bezpośredniej pomocy - a na pewno pozwoli wszystkim poczuć się zaopiekowanymi :)

  • Wybierzcie narzędzie do badania i przygotujcie formularz. Najpierw przeprowadźcie diagnozę i zapytajcie uczniów: jakie mają sposoby na naukę w domu, co im pomaga, a co przeszkadza w tym, co stanowi trudność, jakie mają sposoby na motywację, co ich motywuje, a co demotywuje do nauki. Przygotujcie kwestionariusz i zróbcie anonimowe badanie on-line, np. za pomocą ankiety.

  • Wyciągnijcie wnioski i opracujcie propozycje działań. Kolejnym krokiem jest opracowanie wyników i wyciągnięcie wniosków, a następnie przygotowanie rekomendacji i propozycji, jak pomóc uczniom w pracy zdalnej, ułatwić ją i odpowiedzieć na ich potrzeby. Jedno z tych działań możecie zrealizować jako wyzwanie w obszarze Działania uczniów i uczennic.

Więcej o diagnozie możecie znaleźć w naszych materiałach TUTAJ. 

 

2. Koleżeńskie korepetycje  >> Obszar: Uczenie się i nauczanie

Znacie pewnie osoby, które są mocne w różnych tematach i mogłyby pomóc innym w okresie przygotowywania się do egzaminów i końcówki roku. Zorganizujcie koleżeńskie korepetycje online - zbierzcie informacje kto z waszych koleżanek i kolegów gotów byłby takie zajęcia poprowadzić i jakie są przedmioty i tematy, w których czuje się mocny/a (dobrze wyznaczyć jasno określony temat spotkania). Następnie ustalcie datę i rozpowszechnijcie informację o spotkaniu online w dostępnym dla wszystkich narzędziu (np. meet, zoom, discord) - zaproście zainteresowanych! Takie korepetycje powinny trwać około 40-60 minut, dajcie osobie prowadzącej czas na krótkie omówienie tematu, a w drugiej części spotkania czas na pytania zainteresowanych.

 

3. Przestrzeń do wymiany, komunikacji lub prezentowania ważnych dla Was treści >> Obszar: Komunikacja i Media

Stwórzcie przestrzeń do wymiany lub prezentowania ważnych dla Was treści, informacji i inspiracji! Mogą to być różne formy komunikacji (typu fanpage, IG, grupa       na FB).

W okresie odosobnienia szczególnie ważne jest, żebyście mieli możliwość dzielenia się tym co u was - zarówno na poziomie klasy jak i szkoły. Spotkanie klasowe na zoomie raz w tygodniu? Otwarte zebrania samorządu uczniowskiego na meet czy discordzie? A może grupa dyskusyjna wsparcia dla ośmioklasistów/maturzystów na fb - wybór należy do Was.

Dzielcie się z uczniami i uczennicami Waszej szkoły na różne tematy, np. sposoby na spędzanie wolnego czasu w domu, rozwój pasji, kultura

Ważne, by uczniowie mieli możliwość dzielenia się swoimi propozycjami! Pamiętajcie o promocji narzędzia wśród społeczności szkolnej.

Realizując ten pomysł możecie wpisać się w realizację wyzwania “Tworzymy nowy uczniowski środek przekazu informacji w naszej szkole” lub “Wprowadzamy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami SU.”. Wskazówki do realizacji tych wyzwań znajdziecie w Przewodniku po wyzwaniach na stronach 12-13.

 

4. Planujemy powrót do szkoły!  >> Obszar: Działania uczniów i uczennic

Za jakiś czas wszyscy będziecie mogli wrócić do swojej szkoły. Może warto już teraz się zastanowić, jakie działania możecie podjąć, aby pomóc uczniom i uczennicom wrócić do normalnego trybu po powrocie do szkoły? 

  • Wybierzcie narzędzie do badania i przygotujcie formularz. Przeprowadźcie badanie (za pomocą narzędzia on-line – więcej o narzędziach w kolejnym artykule) wśród Waszej społeczności szkolnej, co najbardziej lubią w swojej szkole? Spytajcie, o ich ulubione miejsca, co im pomaga dobrze się w niej czuć, co by zmienili w Waszej szkole, czego brakuje im, gdy nie chodzą do niej? Może jeszcze jakieś pytania przyjdą Wam do głowy?

  • Przeprowadźcie badanie. Roześlijcie linki z informacją do uczniów

  • Wyciągnijcie wnioski i opracujcie propozycje działań. Po badaniu podsumujcie wnioski i na tej podstawie zastanówcie się, jakie działania warto podjąć po powrocie do szkoły, aby pomóc uczniom wrócić do codziennego trybu szkolnego, wybierzcie 2-3 z nich i rozpiszcie plan działania do realizacji.

Więcej o diagnozie możecie znaleźć w naszych materiałach TUTAJ. 

Ten pomysł możecie zrealizować jako wyzwanie: Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole, obejmującą wszystkich uczniów i uczennice, z wykorzystaniem metody innej niż ankieta. Wnioski przekładamy na konkretne działania, które umieszczamy w planie pracy.

UWAGA! Ze względu na obecną sytuację możecie wykorzystać do działania ankietę internetową. Więcej o wyzwaniu w Przewodniku po wyzwaniach na stronie 19.

 

5. Spotkanie on-line z ekspertem!  >> Obszar: Działania uczniów i uczennic

Zorganizujcie spotkanie on-line z ekspertem! Może być to w formie webinaru czy videokonferencji (więcej o narzędziach do webinarów w kolejnym artykule). 

  • Czas rzeczywisty i możliwość zadawania pytań. Ważne, by spotkanie odbywało się w czasie rzeczywistym (możliwość uczestniczenia „na żywo”), a uczniowie mogli zadawać pytania (w trakcie lub zebrane wcześniej).
  • Osoba prowadząca. Pamiętajcie, by była osoba (lub kilka) moderująca spotkanie i były przygotowane wcześniej pytania na początek. 

  • Wybierzcie tematykę i zaproście eksperta. Wybierzcie tematykę, która Was interesuje i z tej właśnie dziedziny zaproście eksperta. Temat może dotyczyć np. epidemii (lekarz, epidemiolog), zdrowia i dbania o siebie, emocji i tego, jak radzić sobie z trudnym doświadczeniem pandemii (gościem może być psycholog), jak się skutecznie uczyć w domu lub jak pracuje się w konkretnym zawodzie (ekspertem osoba wykonująca konkretny zawód, np. prawnik).

Jak planować?

Na stronie 45 w Przewodniku po wyzwaniach znajdziecie również wskazówki, jak planować działanie. Może będą dla Was pomocne! :) Przygotowujemy również dla Was artykuł o narzędziach internetowych, które mogą być dla Was pomocne w komunikacji i realizacji wyzwań.
 

Masz własne pomysły?

Macie jakieś własne pomysły na działania samorządu? Napiszcie propozycje na padlecie, możecie dodać propozycję anonimowo TUTAJ.

 

Wierzmy, że pomimo istniejących ograniczeń samorząd uczniowski – czyli WY! – nadal może działać i spełniać swoje zadania. To wszystko w Waszych rękach. Zatem - do dzieła! :)  Powodzenia!

 

 

Icons made by Freepik from Flaticon www.flaticon.com.