Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa im. Stefana Żeromskiego w Goleszach Dużych
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Sytuacja z Covid-19 spowodowała, że przygotowane przez nas zadanie: Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki nie zostało do końca zrealizowane. Mieliśmy już gotowe scenariusze zajęć dla klas starszych i młodszych, pomoce, filmy poruszające tematykę motywacji do nauki, quizy dla klas 1-3 i badanie ankietowe dla klas 4-8. Dzień przed realizacją warsztatów dowiedzieliśmy się, że zajęcia w szkole zostały odwołane. Było to dla nas przykre przeżycie, bo włożyliśmy w przygotowanie zajęć bardzo dużo pracy. Dlatego też ucieszyła nas propozycja Szkoły Demokracji, która dała nam możliwość dokończenia poprzedniego zadania w innej formie. Rozpoczęliśmy je od konsultacji zespołu zadaniowego z Samorządem Uczniowskim na platformie zoom. Założyliśmy grupę „szkoła demokracji” na Messengerze, jako jedno z narzędzi do sprawnej komunikacji. Do badania wybraliśmy narzędzie Formularz Google. Dzięki niemu ankieta była anonimowa, a uczniowie bezpośrednio po wypełnieniu mogli  ją odesłać. Ponieważ chcieliśmy, żeby odpowiedzi były samodzielne, ustaliliśmy, że badaniem obejmiemy tylko uczniów klas 4-8. Za pomocą e dziennika opiekun, w imieniu samorządu, wysłał do wszystkich uczniów informację o badaniu on-line wraz z wygenerowanym linkiem do ankiety. W wiadomości poinformowano wszystkich do kogo jest skierowane badanie i  jaki jest jego cel. W ankiecie zapytaliśmy uczniów,  co im pomaga w nauce w domu, co przeszkadza, co ich motywuje do nauki, a co zniechęca oraz jakie mają sposoby, aby się do nauki zmotywować. Na pytanie:  Co Ci pomaga w nauce w domu? najwięcej padło odpowiedzi, że posiadanie komputera, dostęp do internetu, a także cisza i spokój. Sposobem na naukę dla największej liczby uczniów było wykonywanie prac zadanych przez nauczycieli oraz możliwość odpoczynku. Znacznej większości uczniów w nauce przeszkadza młodsze rodzeństwo, niezrozumienie niektórych zadań oraz problemy z logowaniem i wysyłaniem prac. Motywacją do nauki są dobre oceny, zadania wysyłane przez nauczycieli oraz pochwały. Ładna pogoda, duża ilość materiału do zrealizowania oraz brak nauczyciela są głównymi powodami, które zniechęcają uczniów do nauki. Po opracowaniu wyników wyciągnęliśmy wnioski, że możemy pomóc naszym koleżankom i kolegom w nauce oraz na bieżąco rozwiązywać ich problemy związane z logowaniem i przesyłaniem prac. Utworzyliśmy dwa zespoły zdalnej pomocy: zespół ds. nauki i zespół ds. technicznych, którymi koordynuje przewodniczący samorządu wraz z opiekunem. W skład zespołów weszli uczniowie klasy 7 i 8, którzy wyrazili chęć pomocy swoim koleżankom i kolegom. Informacja o możliwości zdalnej pomocy dla uczniów została przekazana przez e dziennik. Mamy nadzieję, że pomoc ta zafunkcjonuje i pomożemy uczniom w rozwiązywaniu ich problemów.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Spoza zespołu w wyzwanie zaangażowany był zarząd samorządu uczniowskiego wraz z opiekunem oraz niektórzy uczniowie z klasy 7 i 8.  

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsze było wyegzekwowanie od uczniów wypełnienia ankiety.  Niestety, pomimo przypomnień nie wszyscy odpowiedzieli na nasz apel. Ponieważ ankieta była anonimowa, trudno było nam zdiagnozować ilu uczniów, z których klas na nią nie odpowiedziało.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Pomimo trudności w ankiecie wzięło udział 60% uczniów. Stworzyliśmy dwa zespoły zdalnej pomocy uczniom: zespół ds. nauki i zespół ds. technicznych.  Nauczyliśmy się komunikować online przez platformę zoom. Założyliśmy grupę „szkoła demokracji” na Messengerze. Wzajemnie motywowaliśmy się do działania, by zrealizować zadanie.  Dobrze było znów poczuć się zespołem.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Ankieta dla uczniow 0.docx (15KB)
Linki związane z realizacją wyzwania: 
https://www.google.pl/intl/pl/forms/about/
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Witajcie,

bardzo dziękuję za niezwykłe sprawozdanie. Po pierwsze niezwykłe, gdyż wykraczające poza nasze oczekiwania. Jak zapewne wiecie, z powodu pandemii ograniczyliśmy ilość obowiązkowych relacji do trzech. Ta jest Waszą czwartą. Po drugie niezwykłe, gdyż stanowi unikalne świadectwo zmagań z ograniczeniami wynikającymi z zamknięcia szkół i przejścia przez uczniów i ich nauczycieli w stan edukacji zdalnej. Wasz opis pozwala lepiej zrozumieć problemy, jakie dla wielu uczniów z małych wiejskich szkół stworzyła konieczność uczenia się za pomocą sieci i komputerów.

Relacja w sposób wyczerpujący i komunikatywny opisuje podjęte przez Was kroki. Jak podaliście, poważne działania podjęliście jeszcze przed zamknięciem szkół: przygotowanie scenariuszy zajęć dla klas starszych i młodszych, filmów poruszających tematykę motywacji do nauki, quizów dla klas 1-3 i badania ankietowego dla klas 4-8.

Możecie być z siebie dumni, że zmiana sytuacji nie odebrała Wam motywacji do kontynuowania rozpoczętej z takim rozmachem pracy. W kolejnej części sprawozdania szeroko opisujecie sposób, w jaki dokończyliście zaczęte dzieło.

Modelowo wykorzystaliście narzędzia z obszaru TIK: platformę zoom, komunikator internetowy Messenger, narzędzie Formularz Google, dziennik elektroniczny. To zachwycające, że tak sprawnie poruszacie się w internecie i że wykorzystaliście tę okazję, by jeszcze bardziej rozwinąć tę kompetencję :-)

Ponieważ dyskutowanie w klasach o tym, co uczniów motywuje do nauki okazało się niemożliwe, musieliście rozwiązać ten problem i zrobiliście to w sposób kreatywny. Skupiliście się na tym, co było możliwe- przeprowadziliście zdalnie ankietę i opracowaliście jej wyniki. Udało się Wam dotrzeć z kwestionariuszem do ponad połowy uczniów, co uważam za wielkie osiągnięcie. Wasze wnioski z badania są bardzo ciekawe i rzucają sporo światła na mało dotąd zbadane zjawisko- uczenie się zdalne wynikające z działania "siły wyższej". Potwierdzają miedzy innymi obawy co do tego, że wielu uczniów miało trudności płynące z kłopotów logistycznych i braku możliwości płynnego korzystania z komputera w sytuacji, gdy w domu było wielu użytkowników tego urządzenia.

Na koniec zrobiliście to, co należało: opracowaliście konkretne propozycje pomocy dla Waszych kolegów:  dwa zespoły zdalnej pomocy: zespół ds. nauki i zespół ds. technicznych, którymi koordynuje przewodniczący samorządu wraz z opiekunem.

Podobnie jak Wy pozostaję w nadziei, że ta niezwykła, dostosowana do istniejących warunków forma pomocy zadziała i wyniknie z niej wiele dobrych rzeczy :-)

Dziękuję także dodatkowo za zdjęcia/screeny dokumentujące cała tę wspaniałą akcję.

Uważam Waszą relację za coś wyjątkowego w tym niezwykłym czasie. Akceptuję ją- choć i tak nie jest to konieczne, spełniliście warunki do otrzymania certyfikatu. Dodatkowo, przyznaję jej status "Super Relacji" :-)

Mentor Janusz Żmijski