Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
1. Wybory - Szkoła Podstawowa nr 2 im. Maksymiliana Golisza w Sztumie
Dnia 7 października 2019 roku odbyła się w naszej szkole demokratyczna debata przedwyborcza do Samorządu Uczniowskiego. Łącznie z klas 4-8 szkoły podstawowej startowało 13 osób, w tym 12 dziewcząt i 1 chłopiec. Każdy z kandydatów oraz kandydatek zaprezentował przed całą społecznością uczniowską oraz nauczycielami swój program wyborczy oraz wzięli udział w debacie przedwyborczej. W spotkaniu brała również udział dyrekcja szkoły. Uczniowie mieli okazję zadać kandydatom nurtujące ich pytania i uzyskać na nie odpowiedzi. Większość uczniów przygotowała sobie pytania, które były bardzo wartościowe i ciekawe. Kandydaci świetnie sobie z nimi poradzili i rozwiali wszelkie wątpliwości co do swojej kandydatury.
O debacie przedwyborczej poinformowaliśmy całą społeczność uczniowską na kilka sposobów : przez facebooka, poprzez plakaty rozwieszone po całej szkole, poprzez ogłoszenie w formie ustnej każdej klasy na lekcjach i oczywiście poprzez pocztę pantoflową przekazywaną przez ucznia do ucznia.
Wybraliśmy temat debaty : Dobry kandydat do SU - co to znaczy ?
Typ debaty : u nas była to debata plenarna
W klasach 4-8 naszej szkoły mamy około 480 uczniów dlatego myśleliśmy, że może zgłosi się większa liczba chętnych , liczba 13 nas satysfakcjonuje ale szczerze powiedziawszy liczyliśmy na 20.
Wątki w trakcie debaty, które padły :
sklepik szkolny
radiowęzeł, muzyka na przerwach
automat z żywnością i napojami
punkty dodatnie i ujemne za zachowanie - zmiany w Węwnątrzszkolnych zsadach oceniania
Ekologia na co dzień
segregowanie śmieci
Uczniowie świetnie poradzili sobie z tymi wyzwaniami, z chęcią odpowiadali na pytania i potrafili sobie z nimi poradzić. Dyskusja była bardzo owocna. Na chwilę obecną uważamy, że Samorząd Uczniowski działa bardzo prężśnie i aktywnie , ogranizujemy szkolne imprezy związane z kalendarzem imprez szkolnych, bierzemy udział w projektach, bierzemy udział w posiedzeniach RP, przygotowaliśmy projekt punktów dodatnich i ujemnych z zachowania jako zmiany WSO zachowania, organizujemy spotkania SU z dyrekcją , która jest nam bardzo przychylna. w styczniu w szkole pojawi się automat ze zdrową żywnością i napojami, teraz planujemy wprowadzić muzykę na przerwach, i zakładamy kącik książki aby rozpropagować czytelnictwo wśród uczniów.
W realizację wyzwania spoza zespołu projektowego zaangażowali się także uczniowie z klas siódmych i ósmych . Debatę z kandydatkami oraz kandydatami do SU zorganizowało w sumie 15 osób.
Najtrudniejsze w realizacji zadania było zachęcenie jak największej ilości uczniów do startowania w wyborach do SU. Uczniowie uciekają od zaangażowania i jakiejkolwiek aktywności na rzec innych osób.
Wszyscy uczniowie przygotowali się , wzięli aktywny udział, zaprezentowali ciekawe programy wyborcze, w które zaangażowali się także rodzice kandydatów. Nauczyciele byli pod wrażeniem debaty oraz organizacji całego przedsięwzięcia. Najważniejsze jest to że spotkanie podobało się większości uczniów naszej szkoły.
Dziękujemy za wspaniały komentarz i piękne słowa skierowane do nas. Bardzo nas to ucieszyło i zmotywowało.
Droga Grupo!
Dziękuję za przesłaną relację. Na wstępie chciałem powiedzieć, że wśród szkół z którymi w tym roku współpracuję jesteście pierwszą, która zrealizowała wyzwanie i zamieściła relację, tak więc gratuluję!
Oglądam zdjęcia, czytam relację na fecebooku i odnoszę wrażenie, że osiągnęliście niewątpliwy sukces organizując debatę przedwyborczą. Bardzo cenne, że w spotkaniu wzięła udział cała społeczność szkolna wraz z nauczycielami i dyrekcją. Myślę, że to dodatkowo podniosło rangę całego wydarzenia. Kolejną ważną sprawą, o którą zadbaliście, było umożliwienie zadawania pytań kandydatom, z czego uczniowie chętnie i licznie skorzystali. Zwróciłem również uwagę, że w organizację debaty zaangażowaliście osoby z poza grupy projektowej, co jest zawsze bardzo pożądane w programie „Szkoła Demokracji”.
Mam silne przekonanie, że zrealizowaliście debatę przedwyborczą dokładnie tak, jak życzyłbym sobie w każdej szkole. Niemniej jednak w Waszej relacji zabrakło kilku istotnych szczegółów, o które prosiliśmy w podręczniku. To nie znaczy, że ich nie było, ale w relacji powinny się znaleźć i nawet jeśli wszystko zrobiliście jak należy, to zanim zaakceptuję wyzwanie, poproszę Was o uzupełnienie:
× Jak poinformowaliście uczniów i uczennice o debacie?
Widziałem, że była komunikacja przez Facebooka, napiszcie o tym w treści relacji i ewentualnie dopiszcie jak jeszcze informowaliście o debacie
× Jaki rodzaj i temat debaty wybraliście? Dlaczego?
Jeśli dobrze zrozumiałem, przyjęliście formułę, że każdy kandydat przedstawia swój program, a potem są pytania od uczniów? Jeśli tak, to dopiszcie jeszcze dlaczego zdecydowaliście się akurat na taki wariant.
× Jakie pytania i wątki zostały poruszone? Czy padły jakieś nowe, ciekawe pomysły?
Tutaj ograniczyliście się do sformułowania, że pytania były wartościowe i ciekawe i że kandydaci świetnie sobie z nimi poradzili. Powiem szczerze, że rozbudziliście tym samym moją ciekawość. Tym bardziej, że napisaliście później o wrażeniu jakie wywarliście na nauczycielach. Też tak chcę :P
Napisaliście, że największą trudność sprawiło Wam zachęcenie uczniów do kandydowania. Nie wiem z jakiego etapu startowaliście ale ostatecznie liczba 13 osób robi wrażenie. Z resztą tak jak i całe wyzwanie, które jak myślę przeprowadziliście wzorowo. Z resztą sami o tym napisaliście uznając za największy sukces pozytywny wydźwięk zarówno wśród nauczycieli jak i uczniów. A zatem nie pozostaje Wam nic innego jak uzupełnić Waszą relację szczegółami, o które prosiłem i utwierdzić mnie w przekonaniu, że wykonaliście doskonałą pracę.
Pozdrawiam i trzymam kciuku przy kolejnych wyzwaniach!
Tomasz
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Drodzy!
Dziękuję za szybką odpowiedź i uzupełnienie relacji o szczegóły, o które prosiłem. Moje przypuszczenia się potwierdziły tzn. zrealizowaliście wyzwanie wzorowo. Dodatkowo spodobało mi się, że poinformowaliście społeczność szkolną o debacie wykorzystując różne kanały komunikacji tj. facebook/plakaty/"ogłoszenia parafialne klasowe, czy pocztę pantoflową :) Wygląda na to, że działacie bardzo prężnie i macie w szkole dobry klimat do działania jestem niezwykle ciekawy Waszych kolejnych wyzwań i relacji.
Pozdrawiam,
Tomek
- Zaloguj się aby dodać komentarz.