Obrazek użytkownika Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Jastrzębiu
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Komunikacja i media" wybraliście do realizacji?: 
3. Organizujemy szkolną debatę angażującą przedstawicieli całej społeczności szkolnej (uczniów, nauczycieli, dyrekcji, pracowników, rodziców) na ważny dla nas temat.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

W dniu 30 stycznia odbyła się w naszej placówce debata szkolna, poświęcona roli szkoły w nabywaniu przez uczniów umiejętności, które pozwolą im być w przyszłości godnymi naśladowania  obywatelami swojej społeczności.  W spotkaniu uczestniczyli: Wójt Gminy Jastrząb – Andrzej Bracha, Przewodniczący Rady Gminy – Sławomir Bińkowski, Przewodniczący Rady Rodziców naszej szkoły – Cezary Janczyk, Sekretarz – Albert Bobrowski, Dyrekcja szkoły – Beata Przytuła-Bińkowska, nauczyciele oraz uczniowie.

     Debatę, która przeprowadzona została w formie dyskusji plenarnej, poprowadziła przedstawicielka Samorządu Uczniowskiego - Aleksandra Janczyk.  Dobór odpowiedniej formy spotkania spowodował, że uczestnicy mogli swobodnie zaprezentować swoje poglądy, wiedzę i doświadczenie.

Analizie poddane zostały  dwa główne tematy: Jakie umiejętności powinien posiadać absolwent naszej szkoły? Wolność i odpowiedzialność. Czy warto być aktywnym obywatelem swojej społeczności? Pomimo niewielkiego onieśmielenia wszyscy uczestnicy starli się zabrać głos, przedstawiając swoje zdanie na wybrany temat. Dorośli podzielili się swoim doświadczeniem z obecną młodzieżą, wskazując tym samym właściwe postawy obywatela. Uczniowie wypowiedzieli się na temat swoich oczekiwań oraz tego co motywuje ich do nauki.  

Debata pozwoliła obecnym dostrzec siłę i możliwości, jakie daje dialog i dyskusja. Uczniowie zrozumieli, jak ważna jest umiejętność wypowiadania własnego zdania, formułowania efektywnych, przekonujących argumentów, a zarazem słuchania głosu innych.

Obydwa poruszone tematy pokazały przede wszystkim jak ważna jest dobra komunikacja między dorosłymi i młodzieżą. Przedstawiciele społeczności szkolnej, mogli podzielić się z dorosłymi swoimi opiniami, które często pozostają jedynie w ich głowach. Spotkanie to niewątpliwie było dla nich lekcją życia, z której wyniosą  takie umiejętności, jakich nie nauczy ich żadna książka.

Organizacja spotkania poprzedzona była wieloma działaniami. Pierwszą rzeczą jaką zrobili przedstawiciele SU, to przeprowadzili w swoich klasach rozmowy dzięki którym wybrane zostały tematy do dyskusji. Kolejnym krokiem należącym do opiekunów było zapoznanie uczniów z rodzajami debat i wybór jej odpowiedniej formy. Uczniowie jeszcze przed właściwym spotkaniem analizowali również wybrane tematy. Przygotowane zostały także zaproszenia dla uczestników spoza szkoły wraz z informacją dotyczącą tematów, które miały być poddane dyskusji.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

We wszystkie działania które prowadzimy angażuje się Samorząd Uczniowski. Również tym razem przedstawiciele SU mieli swój ogromny wkład pracy w przygotowanie debaty.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

We wszystkich prowadzonych działaniach brakuje nam  swobodnego czasu, który moglibyśmy spędzić z naszymi uczniami aby móc w pełni dopracować to, co planujemy zrobić.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 
Sama organizacja takiego spotkania, które odbyło się po raz pierwszy w historii szkoły jest dla nas sukcesem. W czasie debaty młodzież wskazała również, że uczniów do nauki motywują nagrody otrzymane za wysokie wyniki w nauce i szczególne osiągnięcia. W związku z tym skierowali do Wójta Gminy pytanie, czy możliwe będzie wprowadzenie jednorazowego stypendium dla wybitnych uczniów naszej szkoły, którego u nas nie ma. Widoczna reakcja obecnych przedstawicieli władz pozwala nam wnioskować, że prośba zostanie pozytywnie rozpatrzona. To jest dla nas wielki sukses.
Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

 

Witajcie,

dziękuję za sprawozdanie i dołączone do niego piękne zdjęcia. Przygotowanie i sprawne przeprowadzenie debaty to duża sprawa. Cieszę się, że Wam się to udało i uważacie całą akcję za swój sukces. To wydarzenie na pewno mocno zapadło w pamięć uczniom- uczestnikom. Nie bez racji określacie je jako "lekcję życia".  

Sprawozdanie zawiera odpowiedzi na większość  pytań związanych z wyzwaniem w postaci przeprowadzenia szkolnej debaty. Napisaliście, jaki rodzaj debaty wybraliście (dyskusja plenarna) i dlaczego? (aby uczestnicy mogli swobodnie zaprezentować swoje poglądy, wiedzę i doświadczenie). Wskazaliście na poruszone tematy (1. Jakie umiejętności powinien posiadać absolwent naszej szkoły? 2.Wolność i odpowiedzialność. Czy warto być aktywnym obywatelem swojej społeczności?).

Opisaliście szeroko przygotowania do wydarzenia. Podkreśliliście, że przedstawiciele SU mieli swój ogromny wkład pracy w przygotowanie debaty. Domyślam się, że chodzi także o zespół biorący udział w niniejszym projekcie :-)

Podaliście kiedy i gdzie odbywała się debata. Wskazaliście na moderatora, którym była uczennica, co mnie osobiście bardzo cieszy. Wymieniliście uczestników. Przy okazji: czy nie uważacie, że na wymienienie z imienia i nazwiska zasłużyli także biorący w niej udział nauczyciele i uczniowie?

Podaliście, jakie ogólne tematy zostały poruszone. Nieco mniej jest informacji o szczegółowych wątkach i wnioskach z dyskusji. Piszecie, że dorośli podzielili się swoim doświadczeniem wskazując tym samym właściwe postawy obywatela a uczniowie wypowiedzieli się na temat swoich oczekiwań oraz tego co motywuje ich do nauki. Mam nadzieję, że przy okazji pobytu u Was opowiecie mi, jakie umiejętności uznali za najważniejsze w programie edukacyjnym szkoły dorośli, a na jakie wskazała młodzież. To bardzo aktualna kwestia. Ciekawy jestem też punktu widzenia młodych ludzi zapytanych o sens bycia aktywnym obywatelem.

Wasz raport akceptuję i dołączam do grona SUPER RELACJI. Żałuję, że nie mogłem być obecny w trakcie tego szkolnego święta dyskusji :-(

Z pozdrowieniami

Janusz Żmijski