Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - Publiczna Szkoła Podstawowa im. Ks. Jana Twardowskiego w Buczu
Stworzyliśmy uczniom możliwość do wypowiedzenia się co ich motywują a równocześnie zniechęca do nauki poprzez przeprowadzenia w klasach dyskusji i wyrażenia swoich opinii za pomocą różnych środków np. plakatów, komiksów itp. Samorząd Uczniowski zwrócił się z propozycją do wychowawców o przeprowadzenie w swoich klasach dyskusji na temat „Co motywuje, a co was zniechęca do nauki” i zaproponowaniu uczniom stworzenia plakatu – mogła to być praca zbiorowa. Następnie prace zostały zebrane i przeanalizowane. Członkowie SU poprosili pana dyrektora o możliwość przedstawienia wniosków na spotkaniu Rady Pedagogicznej w dniu 23.01.2020r.
Uczniowie w swoich pracach przedstawiali co ich mobilizuje a co zniechęca do nauki.
Motywatorami najczęściej było:
- dobre oceny,
- dobry, miły, uśmiechnięty nauczyciel,
- spotkania z ekspertami,
- koledzy, koleżanki,
- wymarzone studia, wykształcenie,
- dobra praca a z tym wiąże się bogactwo, jakość życia, podróże,
- nagroda od rodziców, duma, pochwały,
- rodzina,
- kariera zawodowa,
- wycieczki,
- ciekawość i zainteresowanie,
- modlitwa,
- zagrożenie oceną niedostateczną,
- ciekawe lekcje,
Itp.
Brak motywacji:
- zbyt duże wyzwania/zbyt małe wyzwania,
- źle postawione cele, brak celu,
- samotność, smutek,
- zmęczenie, choroba,
- lenistwo,
- brak docenienia, pochwał,
- zła atmosfera,
- ponury, zdenerwowany, mściwy, krzykliwy nauczyciel (strach przed nauczycielem),
- wczesne wstawanie,
- przeszkadzanie innych uczniów,
- złe relacje między rówieśnikami,
- niesprawiedliwe ocenianie,
- nudne lekcje
Itp.
Podczas dyskusji klasowych uczniowie zrozumieli, co tak naprawdę dla nich się liczy, co jest ważne.
Nasze działanie pozwoliło na poznanie motywatorów uczenia się oraz uświadomiło nam - wszystkim uczniom, że motywacja w postaci prezentów nie jest najważniejsza, że liczy się osobista motywacja do działania.
Poprosiliśmy wszystkich nauczycieli, żeby wspierali uczniów w ich dążeniu do zdobywania wiedzy.
Ze zgromadzonych prac zrobiliśmy wystawę na korytarzu szkolnym.
Dziękujemy wszystkim wychowawcom, którzy zgodzili się włączyć w realizację naszego zadania.
Wszyscy wychowawcy klasa od 1 do 8 oraz uczniowie tych klas.
Najtrudniejsze dla nas było (tak nam się wydawało) wystąpienie przed nauczycielami na spotkaniu Rady Pedagogicznej. Mimo, że nie było to pierwszy raz. Jak się okazało nie było to takie straszne. Byliśmy mile przyjęci i wysłuchani z uwagą nauczycieli, którzy poparli nasze działanie. Na koniec zostaliśmy poczęstowani ciastem. Było nam bardzo miło.
Wszyscy uczniowie mieli mozliwość wypowiedzenia się. Podczas dyskusji klasowych uczniowie zrozumieli, co tak naprawdę dla nich się liczy, co jest ważne.
Nasze działanie pozwoliło na poznanie motywatorów uczenia się oraz uświadomiło nam - wszystkim uczniom, że motywacja w postaci prezentów nie jest najważniejsza, że liczy się osobista motywacja do działania. Wszystkich nauczyciele obiecali, że będą wspierali uczniów w ich dążeniu do zdobywania wiedzy.
Gratuluje przedewszystkim pomysłu tworzenia rysunków, komiksów - dania swobody w formie wypowiedzi, to bardzo ważne jak rozmawiamy z tak róznorodną grupą wiekową.
Pozdrawiam!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.