Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
1. Wybory - Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Radzionkowie
Przygotowania i realizacja wyzwania rozpoczęły się już od początku września. Wyłoniono grupę uczennic która zajęła się organizacją i prowadzeniem działań przygotowujących do Wyborów Samorządu Wychowanek.
9 i 16 września odbyły się: spotkanie informacyjne nt. działalności Samorządu Wychowanek, Regulaminu i zasad kandydowania oraz lekcja przeprowadzona przez nauczyciela historii we współpracy ze sztabem wyborczym a dotycząca damokratycznych zasad wyborów.
(Informacje dotyczące ordynacji wyborczej znajduja się w regulaminie Samorządu Wychowanek i pod adresem http://www.mow.radzionkow.pl/p,135,dokumenty-samorzadu-wychowanek )
Równolegle ruszyły działania kandydatek. Ich sztaby rozpoczęły przygotowania do debaty wyborczej. Pojawiły się plakaty oraz prezentacje kandydatek dotyczace ich planów wyborczych.
Grupa projektowa również nie próżnowała. Zgodnie z założeniem wyzwania przygotowywała materiały na debatę wyborczą. Dziewczyny ruszyły w teren zbierając wywiady i przeprowadzając sondaże. Odwiedziły rówieśników, dzieci młodsze i ważne osoby z życia politycznego okolicy. Dokumentacja ich działań znajduje pod adresem https://www.youtube.com/watch?v=h8qWX2hA9ys&t=15s i https://www.youtube.com/watch?v=oXkqCNWZqto
Tuż przed wyborami przygotowano również lokal wyborczy, który zapewniał miejsce do tajnego oddania swojego głosu oraz specjalnie opieczętowaną urnę wyborczą a takżę opieczetowane karty wyborcze.
27 września odbyła się debata wyborcza. Podzczas debaty zostały zaprezentowane filmiki i prezentacje kandydatek do Rady Samorządu Wychowanek. Każda z kandydatek przedstawiła swój program wyborczy. Wyborcy czyli wszystkie wychowanki mogły również zadawać pytania.
Po ciszy 30 września odbyły się wybory. Komisja rozpoczęła pracę od godz. 8.00 do godz.11.00. W tym czasie każdy mógł oddać swój głos. Po tym czasie komisja rozpoczeła liczenie głosów, która udokumentowała na secjalnycm protokole.
Oprócz zespołu projektowego zaangażowne były przedstawicieli Samorzadów Klasowych, Komisja Wyborcza oraz reprezentantki sztabów wyborczych poszczególnych kandydatek. W działania, na nasza prośbę włączyli sie również dorośli. P. Jakub, nauczyciel historii i WOSu był współprowadzacym lekcję o demokratycznych wyborach.
Najtrudniejsze było przekonać niektóre osoby, zwłaszca młode do wypowiedania się przed kamerą. Dla nas samych było to trudne, wchodząc do innej szkoły lub instytucji.
Sukcesem, w naszych czach było tak rzetelne i kompleksowe przygotowanie dziewczyn do wyborów i zwiększenie świadomości na temat ważności podejmowania decyzji.
Bardzo cieszymy się że sondaże i wywaiady udały się i mogły powstać filmiki z relacjami.
Drogie Dziewczyny,
dzięki za uzupełnienie relacji o ordynację! :) Widzę, że w ordynacji jest wszystko dobrze, chociaż sugeruję jeszcze zapisy o tym, że wszystkie uczennice (wychowanki) mają czynne i bierne prawo wyborcze oraz opisanie procedury głosowania oraz wprowadzenie komisji wyborczej. Rozumiem, że wybory tak się właśnie odbywają, bo jak napisałyście są tajne, równe i powszechne, a wybór większością głosów, ale dobre opisanie procedur jest równie przydatne i ważne. Jeśli chciałybyście uzupełniać ordynację, dajcie znać. :) Chętnie pomogę Wam, wskażę dobre przykłady czy skonsultuję to, co byście zmieniły. Myślę, że to wyzwanie świetnie Wam poszło, dlatego przyznaję status super relacji! :) Dużo energii i zapału na dalsze Wasze działania. Gratulacje!! Serdecznie pozdrawiam! :)
***
Drogie Dziewczyny,
spisałyście się fantastycznie! Jestem pod wielkim wrażeniem! Włożyłyście mnóstwo pracy w przygotowanie i przeprowadzenie wyborów jak najlepiej i z Waszej relacji wynika, że ten trud przyniósł fantastyczne efekty! Bardzo podoba mi się, że zaczęłyście od spotkania informacyjnego, wtajemniczającego uczniów w zasady wyborcze i zapoznającego z działalnością samorządu uczniowskiego. Bardzo dobry krok i inne szkoły mogą brać z Was przykład!
Świetnie, że podjęłyście również dodatkową inicjatywę nagrania filmiku o samorządności - to cenny materiał i doceniam włożoną w niego pracę - dobrałyście rozmówców, biorąc pod uwagę różne głosy, zarówno nauczycieli i dyrektora, a nawet pani wiceprezydent Bytomia (super!), ale także samych uczniów, pytając o ich doświadczenia. Dotarliście do wielu osób - to determinacja godna podziwu. Również nagranie i montaż to mnóstwo wysiłku. Bardzo fajny pomysł!
Wspaniale, że również kandydaci stanęli na wysokości zadania i aktywnie prowadzili kampanię. Filmik dotyczący kandydatów, gdzie konkretne osoby zachęcają do głosowania, udzielając głosów poparcia to również ciekawa inicjatywa. Dobrze, że na końcu filmiku wybrzmiało, że wybór należy do każdego indywidualnie! J Tutaj jedna kwestia – fajnie, że różne osoby mówią i popierają konkretnych kandydatów, ale mam wątpliwości na ile ich głosy są równorzędne – mam na myśli różny czas wypowiedzi i merytoryczność. Również co innego otrzymać wsparcie od dyrekcji czy nauczycieli, a co innego od koleżanki, więc warto by się zastanowić nad tym, jak uczynić głosy równoważnymi (np. ta sama ilość czasu na wypowiedź dla każdego). Wydaje mi się, że najlepsze byłoby oddać głos kandydatom, by zaprezentowali swój program. Niemniej doceniam Wasze wysiłki.
Zorganizowałyście również debatę, co stanowi wisienkę na torcie - każdy kandydat mógł się na niej zaprezentować, a uczniowie bliżej poznać kandydatów - wielkie gratulacje! Piszecie również, że zapewniliście niezbędne dla demokratycznych wyborów elementy, takie jak urna, miejsce do tajnego oddania głosu i karty - brawo! Piszecie również o dniu wyborów, komisji, czasie głosowania, a więc wygląda, że wszystko przebiegło tak, jak trzeba.
Myślę, że Wasza relacja i działania zasługują na miano super relacji i chciałabym ją bardzo wyróżnić, ale musicie uzupełnić ją o dwa elementy, których formalnie zawsze wymagamy, a zabrakło ich w Waszej relacji i jeśli wszystko będzie z nimi dobrze, będę mogła zaakceptować, a nawet ją wyróżnić!
Zgodnie z Przewodnikiem zabrakło mi dwóch elementów: Regulaminu wyborów i odpowiedzi na pytanie: Ile osób głosowało i jaka była frekwencja? Zatem zamieśćcie link do ordynacji wyborczej (regulaminu samorządu), czyli dokumentu zawierającego zasady głosowania (może być zdjęcie, link lub wgrany plik) i odpowiedzcie na pytanie.
Bardzo się cieszę, że udało Wam się przełamać stres, zrobić fajne materiały oraz włączyć w przygotowania tak wiele osób! Macie rację - przygotowanie dziewczyn do wyborów i większa świadomość przy głosowaniu to ogromny sukces i możecie być z siebie NAPRAWDĘ DUMNE! Włożyłyście w to wyzwanie sporo pracy i bardzo chciałabym je docenić, dlatego czekam na uzupełnienie!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.
Komentarze
Moje Drogie!
Dziękuję Wam serdecznie za uzupełnienie relacji! Widzę, że dodałyście zdjęcie dokumentu z podsumowaniem pracy komisji wyborczej - dzięki za to uzupełnienie odnośnie głosowania. :) Dzięki też za link do Regulaminu, jednak on się nie otwiera, czy możecie wysłać go w innej formie? Nie wiem, czy to u mnie problem z linkiem czy w ogóle.
Pozdrawiam!
Moje Drogie!
Dziękuję Wam serdecznie za uzupełnienie relacji! Widzę, że dodałyście zdjęcie dokumentu z podsumowaniem pracy komisji wyborczej - dzięki za to uzupełnienie odnośnie głosowania. :) Dzięki też za link do Regulaminu, jednak on się nie otwiera, czy możecie wysłać go w innej formie? Nie wiem, czy to u mnie problem z linkiem czy w ogóle.
Pozdrawiam!
Dzień dobry,
miałysmy problem z ładowaniem strony. Proszę spróbować jeszcze raz, teraz powinno być już wszystko w porządku.
Pozdrawiamy. Rada Samorządu Wychowanek MOW w Radzionkowie