Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
3. Działania uczniów - Szkoła Podstawowa im. Stefana Żeromskiego w Goleszach Dużych
Realizując wyzwanie wybraliśmy metodę wywiadu dla uczniów klas I – III oraz Wędrującą Księgę Szkoły Demokracji dla uczniów starszych. Uznaliśmy, że w ten sposób uzyskamy szybką informację na temat potrzeb i zainteresowań naszych kolegów i koleżanek. Zadanie rozpoczęliśmy od rozreklamowania nowego wyzwania. Na tablicy SU powiesiliśmy plakat informacyjny, a przedstawiciele SU ogłosili w klasach rozpoczęcie nowego wyzwania Szkoły Demokracji. Podczas spotkania zespołu z Zarządem i Radą SU omówiliśmy krok po kroku zasady przeprowadzenia wywiadu (instrukcję na ten temat pozyskaliśmy podczas Inauguracji Szkoły Demokracji), opracowaliśmy pytania oraz wytypowaliśmy prowadzących. Wywiady przeprowadziliśmy w klasach młodszych w tym samym czasie. Uczniowie byli bardzo otwarci i chętnie dzielili się swoimi pomysłami. Aby „ostudzić” emocje związane z wywiadem zaproponowaliśmy im wykonanie plakatu „Szkoła marzeń”, z przygotowanych wcześniej elementów. Musimy przyznać, że wyobraźnia naszych młodszych koleżanek i kolegów nie zna granic. Pomagając im w zadaniu również świetnie się bawiliśmy. Drugą metodą badawczą była Wędrująca Księga Szkoły Demokracji. Zawierała ona pytania dotyczące potrzeb i zainteresowań uczniów oraz pomysł na realizację podanych przez siebie propozycji. Księga była przekazywana z klasy do klasy, a uczniowie którzy byli w tym czasie nieobecni uzupełniali ją po powrocie. Szczególną uwagę zwróciliśmy na to, aby każdy z uczniów klas IV – VIII odnotował w niej swój wpis.
Kolejnym etapem wyzwania była analiza pozyskanych informacji, którą przedstawiliśmy na zebraniu ogólnym SU. Pogrupowaliśmy odpowiedzi uczniów i wyodrębniliśmy te, które były wspólne zarówno dla uczniów starszych, jak i młodszych. Przyjęliśmy zasadę, że w pierwszej kolejności będziemy chcieli wdrożyć w szkole właśnie te potrzeby.
Gdy ustaliliśmy priorytety spotkaliśmy się z Dyrektorem szkoły i przedstawiliśmy wyniki diagnozy. Omówiliśmy również możliwości ich wdrożenia. Część zadań, które zamieściliśmy w załączniku do Planu pracy SU uda się nam zrealizować jeszcze w tym roku szkolnym, natomiast inne muszą poczekać w „kolejce”.
W realizację wyzwania oprócz zespołu zadaniowego zaangażowanych było wiele osób: Zarząd i Rada SU, uczniowie klasy VIII, wychowawcy klas I - III, Dyrektor szkoły, opiekun SU oraz wszyscy uczniowie, którzy wzięli udział w badaniu.
- Przełamanie tremy przed przeprowadzeniem wywiadu w obecności nauczyciela.
- Opóźnienie w realizacji zadania spowodowane nieobecnością uczniów.
- Brak pomysłu uczniów klas starszych na realizację podanych przez siebie potrzeb.
- 99% uczniów wypowiedziało się na temat swoich potrzeb i zainteresowań.
- Uczniowie, którzy przeprowadzili wywiady zdobyli nowe doświadczenie.
- Już niedługo w naszej szkole zostanie zainstalowany automat ze zdrową żywnością.
- Zaplanowano większą liczbę dyskotek, za organizację których odpowiedzialny będzie Samorząd Uczniowski.
- 1 kwietnia zorganizujemy SCHOOL CHEAT DAY. Tego dnia nie będzie również obowiązywał zakaz korzystania z telefonów.
Dziękuję za kolejne rzetelne sprawozdanie z realizacji wyzwania, którą przeprowadziliście sprawnie i z dużym zaangażowaniem. Jest w nim dokładny opis działań, zawierający wiele ciekawych informacji i obserwacji.
Zgodnie z sugestią diagnozę przeprowadziliście metodami innymi, niż ankieta, w tym naprawdę angażującymi uczniów- mam tu na myśli wywiady z klasami młodszymi, uzupełniane zabawami (wykonanie plakatu „Szkoła marzeń”, z przygotowanych wcześniej elementów). Widziałem w trakcie swojej wizyty kilka tych plakatów i zrobiły na mnie duże wrażenie. Dotarliście do imponującej populacji- badanie objęło prawie wszystkich uczniów szkoły. Wiele osób poza Wami udało się także zaangażować w działania związane z diagnozowaniem. To wielki sukces :-)
Diagnoza obejmowała potrzeby i zainteresowania uczniów i uczennic Waszej szkoły. W Wędrującej Księdze Szkoły Demokracji koledzy i koleżanki mogli także wpisywać pomysły na realizację podanych przez siebie propozycji, co jest Waszym innowacyjnym wkładem własnym.
Pomysłowo pogrupowaliście odpowiedzi uczniów i ustaliliście priorytety. Jak przystało na samorządowców nie skończyliście na badaniu: wyniki zaprezentowaliście dyrektorce i od razu przystąpiliście do wdrażania tego, co było możliwe. Szacunek budzi zarówno Wasza determinacja jak i realizm: ustanowiliście kolejność działań ze świadomością, że wszystkiego nie zdołacie w tym roku zrealizować.
Dziękuję także za zdjęcia z przeprowadzanej akcji, które pozwalają wczuć się w jej klimat.
Szkoda, jedynie, że nie przytoczyliście choćby pewnej liczby przykładów wpisów i danych uzyskanych z wywiadów: zaciekawiło mnie np., jakie potrzeby się najczęściej pojawiały a które miały najbardziej oryginalny charakter.
Pozdrawiam serdecznie całą wspaniałą goleszowską Ekipę i Opiekunkę
:-) Janusz Żmijski
- Zaloguj się aby dodać komentarz.