Obrazek użytkownika I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Śniadeckiego w Siemianowicach Śląskie
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Nauczanie zdalne, z którym przyszło nam się zmierzyć, przyniosło nowe możliwości, ale również i trudności. Z całą pewnością dało nam możliwość zbadania opinii naszych koleżanek i kolegów zarówno w zakresie kształcenia online, jak i  również pracy samorządu uczniowskiego. Skąd taka potrzeba? Podczas naszych spotkań online bardzo często pojawiały się komentarze dotyczące obecnej formy nauki. Uczniowie zgłaszali, że są obciążeni zbyt dużą ilością zadań, że nie zawsze otrzymują od nauczycieli informację zwrotną na temat wykonanych zadań itp. Wspólnie stwierdzilśmy, że jest ogromna potrzeba zbadania opinii pozostałych uczniów. Dlatego wpadliśmy na pomysł opracowania i przeprowadzenia ankiety online. Klaudia i Dawid uczniowie klasy 1 poszukali w internecie odpowiednich narzędzi do opracowania ankiety. Doskonałym narzędziem okazało się  formularz google. Następnie opracowali pytania - poprosili również o konsultację opiekuna samorządu w odniesieniu do pytań. Następnym krokiem było przekazanie informacji pozostałym uczniom. Za to zadanie byli odpowiedzialni przedstawiciele poszczególnych klas. Poprosiliśmy również wychowawców o przypomnienie o wypełnieniu ankiety podczas godziny wychowawczej. Ankieta była dostępna przez 3 dni. Po wyznaczonym terminie, opracowaliśmy wnioski i przygotowaliśmy prezentację z wynikami. Prezentację przekazaliśmy opiekunowi z prośbą o przedstawienie jej wyników podczas posiedzenia rady pedagogicznej. Opracowane wyniki i wnioski przeprowadzonej przez nas ankiety przekazaliśmy dodatkowo dyrekcji i wszystkim wychowawcom z prośbą o omówienie ich wyników podczas godziny wychowawczej. Ankieta oraz jej wyniki są dostępne na stronie szkoły w zakładce Samorząd Uczniowski. Po 2 tygodniach przeprowadzimy kolejne badanie, dzięki któremu będziemy mogli stwierdzić, czy nasze działania przyniosły oczekiwany efekt.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację zadania zaangażowani byli przedstawiciele klas oraz wszyscy chętni uczniowie. Dawid, który nie pełni funkcji w samorządzie klasowym razem z Klaudią wybrał odpowiednie narzędzie do przerpowadzenia ankiety, opracował pytania  oraz szczegółowe wyniki.
 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsze było sformułowanie pytań. Chciliśmy dowiedzieć się jak najwięcej od naszych koleżanek i kolegów, dlatego wymagało to precyzji. Równie trudne było zmotywowanie uczniów do wypełnienia tej ankiety.
 

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Suckesy jest ich kilka:

- możliwość zgłoszenia naszych potrzeb

- możliwość wprowadzenia takich zmian, które ułatwią nam naukę w obecnej rzeczywistości

- możliwość podzielenia się z innymi uczniami, nauczycielami i dyrekcją naszymi opiniami i sugestiami

- uzmysłowienie, że nasz głos jest bardzo ważny i jest brany pod uwagę

- możliwość podjęcia działań na rzecz innych

- poznanie technik badania opinii (może się przydać na wielu lekcjach)
 

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Ankieta samorzad 0.pdf (96KB)
Linki związane z realizacją wyzwania: 
https://docs.google.com/forms/d/1yJa2Xbo_fE498NVsgygkZQBEGND8NFU2gpybaz9grKU/edit?fbclid=IwAR2NFtq1taMMy3-2jtBkejuJctn3ULKQDmcn6dgDQEshwSuBNvvzDis5iFs
https://www.sniadek.com
https://sniadeklo-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/iwonarutkowska_sniadeklo_onmicrosoft_com/EYS5seRjU5BClDGMOVvzR8wBdkdFPw0bbJvEqu5DdyxytQ?e=I6du35
Dodatkowe informacje: 

Od samego początku udziału w programie Szkoła Demokracji dzieliliśmy się naszą wiedzą i doświadczeniem z młodszymi koleżankami i kolegami. Zorganizowaliśmy warsztaty pod hasłem „Aktywny Samorząd Uczniowski". Warsztaty przeprowadziliśmy w 5 szkołach podstawowych. Podczas warsztatów uświadomiliśmy wszystkich, ze samorząd tworzy każdy uczeń szkoły i to było dla wszystkich ogromnym zaskoczeniem. Nas samych zaskoczyło pozytywne nastawienie naszych młodszych koleżanek i kolegów. Świetnie z nami współpracowali, dużo rozmawialiśmy, dzieliliśmy się naszym doświadczeniem oraz pomysłami. Pokazaliśmy w jaki sposób można dokumentować wszystkie działania samorządu i jak motywować innych do podejmowanie działań na rzecz innych, jak szukać sojuszników, jak zmienić przestrzeń szkoły. Przekonaliśmy się, że to co robimy jest bardzo potrzebne. Była to nauka poprzez działanie. Pokonywaliśmy własne słabości np. strach przed wystąpieniami publicznymi, nauczyciliśmy się dobrze organziować czas. Uważamy, że nasze warsztaty miały ciekawą formę. Podsumowaniem każdego spotkania był quiz z nagrodami. Każda szkoła, w której prowadziliśmy warsztaty otrzymała od nas pamiątkowy dyplom. To wyzwanie było dla nas niesamowitym doświadczeniem. Jesteśmy bardzo dumni. Na naszej stronie szkoły w zakładce Samorząd Uczniowski i Projekty możecie przeczytać więcej na tej temat: https://www.sniadek.com

Naszym zdaniem:

Janek: Nabyłem wiele umiejętności, głównie związanych z zarządzaniem, zarówno zasobami ludzkimi jak i czasem. Rozwinęło to również moją kreatywność i zdolności oratorskie

Dagmara: Warsztaty z nauki o prowadzeniu samorządu opierały się głównie na przekazaniu naszej wiedzy z doświadczeń które już nabyliśmy, naszym młodszym kolegom. Prowadziliśmy burzliwe dyskusje na temat tego jak powinny wyglądać wybory samorządowe i na czym mają się opierać zadania samorządu. Chociaż spotkanie odbyło się wśród klas 1-8, bardzo miłym zaskoczeniem była duża aktywność osób z młodszych klas. Padały liczne pytania o to co dopracować żeby było jeszcze lepiej, a zaangażowanie się w konkurencje które przygotowaliśmy było ogromne. Uświadomiliśmy naszych rówieśników i młodszych kolegów o powadze istnienia częściowej władzy jaka sprawuja uczniowie szkoły. Mi osobiście bardzo podobała się powaga naszych słuchaczy i licznie zadawane pytania, które budowały przyjemna atmosferę, w której dało się wyczuc chęć zagłębienia się w omawiany temat.

Agatka: Uważam ze to była świetna okazja do przekazania wiedzy młodszym kolegom, która zapewne przyda im się jeszcze w szkole średniej

 

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Dzień dobry,

niezwykle interesujące jest Wasze sprawozdanie z akcji on-line, podjętej już po zamknięciu szkół. Wykazaliście się zarówno refleksem (szybka reakcja na nową sytuację- "nauczanie zdalne"), wrażliwością społeczną (reakcja na pewne nieprawidłowości zgłaszane przez uczniów, utrudniające im uczenie się on-line i stawiające pod znakiem zapytania jego sensowność) jak i kreatywnością (wykorzystanie narzędzi TIK do przeprowadzenia ankiety i zaprezentowania jej wyników).

Merytorycznie również, moim zdaniem, stanęliście na wysokości zadania. Oczywiście, nie było to w pełni profesjonalne badanie, gdyż nie jesteście personelem instytutu badawczego, ale moje najwyższe uznanie budzą takie jego elementy, jak poziom dopracowania ankiety, zamiar ponownego przeprowadzenia ankiety po pewnym czasie, by uchwycić zmiany, opracowanie wyników, udostępnienie ich nauczycielom i dyrekcji, by mogli skorzystać z analizy i wypracować własne rekomendacje. Co więcej, do relacji dołączyliście imponującą listę korzyści, jakie Wam i innym uczniom przyniosło to działanie. Nic dodać, nic ująć.

Mam nadzieję, że wyniknie z tej akcji wiele dobrego, a zwłaszcza, że pozwoli ona nauczycielom ustanowić wysoką jakość zdalnego nauczania, które pewnie z nami już pozostanie jako nabierające na znaczeniu uzupełnienie tego tradycyjnego.

Piękne zdjęcia, które dołączyliście, ilustrują zapewne Waszą akcję popularyzującą ideę szkolnej samorządność, którą przed zamknięciem szkół prowadziliście w siemianowickich podstawówkach, a  o której rozmawialiśmy podczas mojej wizyty.

Dziękuję i ponownie przyznaję Waszemu sprawozdaniu status SUPER RELACJI.

Jesteście Wielcy :-) :-) :-) 

Mentor Janusz Żmijski