Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 79 w Gdańsku
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Zgodnie z zasadami jakimi kierujemy się przy podjęciu wyzwań, powstał zespół, którego zadaniem było opracowanie nowego systemu motywowania do nauki.

W skład zespołu weszli nauczyciele, rodzice (osoby reprezentujące rodziców, które wchodzą w skład Rady Rodziców),  osoby reprezentujące uczniów: uczniowie i uczennice.

Na pierwszym zebraniu przyjęliśmy następujący plan działania:

1. Weronika wraz z Martyną po zakończonych feriach zimowych odwiedziły wszystkie klasy - (podczas godzin wychowawczych i poinfrmowały klasy zgodnie z listą oddziałów 0 -8), że w kolejnym tygodniu na godzinach wychowawczych zostaną przeprowadzone dyskusje / mini debaty dot pytania: co motywuje mnie do nauki ?

2. Tydzień do mini debaty, dał nam wszystkim możliwośc czas,  na przemyślenia i przygotowanie się do rozmowy.

3, We wszystkich klasach na godzinach wychowawczych dyskutowano nad problemem, następnie gospodarze klas wraz z wychowawcą spisali wnioski.

4. Wnioski zostały przekazane grupie projektowej, która to zajęła się analizą. 

a) co motywuje nas ujęliśmy w pkt.4, oraz życzliwe nastawienie nauczyciela wobec ucznia, umiejętność nawiązywania kontaktu z uczniem,ciekawość i zainteresowanie,ambicja, potrzeba uzyskania dobrego świadectwa szkolnego, praktyczna przydatność wiedzy.

b) co nas demotywuje : lenistwo, przemęczenie, lęk przed oceną, brak wiary w swoje możliwości, brak indywidualnego traktowania, odrzucenie przez rówieśników. Jako przyczyna wymieniany jest także systematyczny i długotrwały przymus, jaki odczuwają uczniowie w związku z wypełnianiem obowiązku edukacji.

 

3. Uzyskane opinie zostały przeanalizowane przez zespół i na tej podstawie wybrano pomysły, które zostały wprowadzone w życie.

4. Wprowadzono następujące propozycje:

-wprowadzenie w życie tzw. szczęśliwy numerek ucznia (numer ucznia w dzienniku elektronicznym), który codziennie jest losowany i wywieszany na tablicy przez Panią woźną, numerek zwalnia ucznia w tym dniu od odpowiedzi ustnej czy kartówki,

-wszyscy uczniowie mogą 3 x w semestrze być nieprzygotowani do zajęć, bez żadnych konsekwencji,

-prace klasowe/sprawdziany  można poprawiać do 2-ch tygodni po odbytej klasówce,  z możliwością uzyskania oceny poprawionej z wagą taką samą jak praca klasowa tj .waga 3,

-na wszystkich lekcjach nauczyciele  wprowadzają zajęcia multimedialne przy pomocy tablicy multimedialnej, ze szczególnym uwzględnieniem klas młodszych, w których dyrekcja zobowiązała się 

wyposażyć sale lekcyjne w multimedia - właśnie na nasz wniosek:)

Jakie są mocne strony naszego działania? Wydaje nam się, że bardzo ważną sprawą było danie możliwości wypowiedzenia się w naszym działaniu całej społeczności szkolnej. Współdecydowanie o rzeczach, które wpływają na naszą pracę w szkole i pozwalają na osiąganie większych sukcesów  ( zapłaty w postaci dobrych ocen za dobrze wykonaną pracę).

 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację zadania została zangażowana cała społecznośc szkolna: dyrekcja, wszyscy nauczyciele/wychowawcy, rodzice i uczniowie klas 0-8.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Przeprowadzenie mini debaty na wszystkich poziomach tj. w klasach 0-8.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Zaangażowanie całej społeczności szkolnej.

Zaakceptowanie i wdrożenie wszystkich wnioskówe przez Radę Pedagogiczną.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga grupo,

Dziękuję bardzo za Waszą relację i gratuluję realizacji kolejnego wyzwania.

W niektórych obszarach zależy nam szczególnie na samodzielnym działaniu uczniów, natomiast w nauce i nauczaniu chodzi o współpracę młodzieży z dorosłymi. A zatem fakt, że zaprosiliście do współpracy nie tylko nauczycieli, ale również rodziców jest moim zdaniem bardzo cennym elementem inicjatywy. Cieszę się, że zaczęliście od poinformowaniu uczniów o planowanych dyskusjach i daliście czas, żeby każdy mógł się do nich przygotować.

Napisaliście, że największym sukcesem było dla Was zaangażowanie całe społeczności szkolnej, ale także zaakceptowanie i wdrożenie wniosków. Jak najbardziej się pod tym podpisuję i gratuluję bo macie powody do radości.

Zanim jednak zaakceptuję wyzwanie poproszę, żebyście napisali trochę więcej na temat samych dyskusji, jak one przebiegały i jakie wyciągnęliście wnioski. W swojej relacji przeszliście od razu do prezentacji konkretnych rozwiązań, a jestem ciekawy jakie były odpowiedzi uczniów. Co ich motywuje/demotywuje. Proszę uzupełnijcie ten wątek.

Na koniec jeszcze raz gratuluję i żałuję, że Wasz rozpędzony pociąg samorządności uczniowskiej musiał wyhamować w związku z koronawirusem i nie wiadomo, jak będzie z organizacją kolejnych inicjatych – no chyba, że wymyślicie jakieś autorskie wyzwanie, które zrealizujecie online J

Pozdrawiam,
Tomasz
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Komentarz po aktualizacji

Drodzy uczniowie,

Dziękuję bardzo za uzupełnienie relacji i podzielenie się tym co Was demotywuje i motywuje do nauki. Przyznam, że bardzo lubię to wyzwanie. Moim zdaniem dobitnie pokazuje, że warto pytać uczniów o ich motywację do nauki, żeby nie ograniczać się do najprostszego schematu nagród i kar. W waszej relacji odnajduję kolejne potwierdzenie tej tezy, a w sposób szczególny zainponowała mi Wasza świadomość dotycząca czynników, które Was demotywują. 

Pozostając pod wrażeniem Waszej pracy i wniosków do których doszliście, dziękuję za uzupełninie relacji i życzę dobrej motywacji do nauki oraz działań samorządowych.

Pozdrawiam,
Tomasz