Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - Szkoła Podstawowa nr 79 w Gdańsku
Zgodnie z zasadami jakimi kierujemy się przy podjęciu wyzwań, powstał zespół, którego zadaniem było opracowanie nowego systemu motywowania do nauki.
W skład zespołu weszli nauczyciele, rodzice (osoby reprezentujące rodziców, które wchodzą w skład Rady Rodziców), osoby reprezentujące uczniów: uczniowie i uczennice.
Na pierwszym zebraniu przyjęliśmy następujący plan działania:
1. Weronika wraz z Martyną po zakończonych feriach zimowych odwiedziły wszystkie klasy - (podczas godzin wychowawczych i poinfrmowały klasy zgodnie z listą oddziałów 0 -8), że w kolejnym tygodniu na godzinach wychowawczych zostaną przeprowadzone dyskusje / mini debaty dot pytania: co motywuje mnie do nauki ?
2. Tydzień do mini debaty, dał nam wszystkim możliwośc czas, na przemyślenia i przygotowanie się do rozmowy.
3, We wszystkich klasach na godzinach wychowawczych dyskutowano nad problemem, następnie gospodarze klas wraz z wychowawcą spisali wnioski.
4. Wnioski zostały przekazane grupie projektowej, która to zajęła się analizą.
a) co motywuje nas ujęliśmy w pkt.4, oraz życzliwe nastawienie nauczyciela wobec ucznia, umiejętność nawiązywania kontaktu z uczniem,ciekawość i zainteresowanie,ambicja, potrzeba uzyskania dobrego świadectwa szkolnego, praktyczna przydatność wiedzy.
b) co nas demotywuje : lenistwo, przemęczenie, lęk przed oceną, brak wiary w swoje możliwości, brak indywidualnego traktowania, odrzucenie przez rówieśników. Jako przyczyna wymieniany jest także systematyczny i długotrwały przymus, jaki odczuwają uczniowie w związku z wypełnianiem obowiązku edukacji.
3. Uzyskane opinie zostały przeanalizowane przez zespół i na tej podstawie wybrano pomysły, które zostały wprowadzone w życie.
4. Wprowadzono następujące propozycje:
-wprowadzenie w życie tzw. szczęśliwy numerek ucznia (numer ucznia w dzienniku elektronicznym), który codziennie jest losowany i wywieszany na tablicy przez Panią woźną, numerek zwalnia ucznia w tym dniu od odpowiedzi ustnej czy kartówki,
-wszyscy uczniowie mogą 3 x w semestrze być nieprzygotowani do zajęć, bez żadnych konsekwencji,
-prace klasowe/sprawdziany można poprawiać do 2-ch tygodni po odbytej klasówce, z możliwością uzyskania oceny poprawionej z wagą taką samą jak praca klasowa tj .waga 3,
-na wszystkich lekcjach nauczyciele wprowadzają zajęcia multimedialne przy pomocy tablicy multimedialnej, ze szczególnym uwzględnieniem klas młodszych, w których dyrekcja zobowiązała się
wyposażyć sale lekcyjne w multimedia - właśnie na nasz wniosek:)
Jakie są mocne strony naszego działania? Wydaje nam się, że bardzo ważną sprawą było danie możliwości wypowiedzenia się w naszym działaniu całej społeczności szkolnej. Współdecydowanie o rzeczach, które wpływają na naszą pracę w szkole i pozwalają na osiąganie większych sukcesów ( zapłaty w postaci dobrych ocen za dobrze wykonaną pracę).
W realizację zadania została zangażowana cała społecznośc szkolna: dyrekcja, wszyscy nauczyciele/wychowawcy, rodzice i uczniowie klas 0-8.
Przeprowadzenie mini debaty na wszystkich poziomach tj. w klasach 0-8.
Zaangażowanie całej społeczności szkolnej.
Zaakceptowanie i wdrożenie wszystkich wnioskówe przez Radę Pedagogiczną.
Droga grupo,
Dziękuję bardzo za Waszą relację i gratuluję realizacji kolejnego wyzwania.
W niektórych obszarach zależy nam szczególnie na samodzielnym działaniu uczniów, natomiast w nauce i nauczaniu chodzi o współpracę młodzieży z dorosłymi. A zatem fakt, że zaprosiliście do współpracy nie tylko nauczycieli, ale również rodziców jest moim zdaniem bardzo cennym elementem inicjatywy. Cieszę się, że zaczęliście od poinformowaniu uczniów o planowanych dyskusjach i daliście czas, żeby każdy mógł się do nich przygotować.
Napisaliście, że największym sukcesem było dla Was zaangażowanie całe społeczności szkolnej, ale także zaakceptowanie i wdrożenie wniosków. Jak najbardziej się pod tym podpisuję i gratuluję bo macie powody do radości.
Zanim jednak zaakceptuję wyzwanie poproszę, żebyście napisali trochę więcej na temat samych dyskusji, jak one przebiegały i jakie wyciągnęliście wnioski. W swojej relacji przeszliście od razu do prezentacji konkretnych rozwiązań, a jestem ciekawy jakie były odpowiedzi uczniów. Co ich motywuje/demotywuje. Proszę uzupełnijcie ten wątek.
Na koniec jeszcze raz gratuluję i żałuję, że Wasz rozpędzony pociąg samorządności uczniowskiej musiał wyhamować w związku z koronawirusem i nie wiadomo, jak będzie z organizacją kolejnych inicjatych – no chyba, że wymyślicie jakieś autorskie wyzwanie, które zrealizujecie online J
Pozdrawiam,
Tomasz
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Komentarz po aktualizacji
Drodzy uczniowie,
Dziękuję bardzo za uzupełnienie relacji i podzielenie się tym co Was demotywuje i motywuje do nauki. Przyznam, że bardzo lubię to wyzwanie. Moim zdaniem dobitnie pokazuje, że warto pytać uczniów o ich motywację do nauki, żeby nie ograniczać się do najprostszego schematu nagród i kar. W waszej relacji odnajduję kolejne potwierdzenie tej tezy, a w sposób szczególny zainponowała mi Wasza świadomość dotycząca czynników, które Was demotywują.
Pozostając pod wrażeniem Waszej pracy i wniosków do których doszliście, dziękuję za uzupełninie relacji i życzę dobrej motywacji do nauki oraz działań samorządowych.
Pozdrawiam,
Tomasz
- Zaloguj się aby dodać komentarz.