Obrazek użytkownika Publiczna Szkoła Podstawowa im. Marszałka J. Piłsudskiego w Jedlni - Letnisku
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

W styczniu 2020r. został wybrany temat debaty: Motywacja i jej rola w nauce i osiąganiu celów. Temat okazał się ważny ze względu na potrzeby uczniów i ich podejście do swoich obowiązków. Wychowawcy klas zostali poproszeni o przeprowadzenie lekcji wychowawczych na ten temat. Następnie przekazali zespołowi projektowemu wypracowane wnioski. 29 stycznia 2020r. została przeprowadzona debata na temat motywacji, w której wzięli udział przedstawiciele każdej z klas IV-VIII oraz pani wicedyrektor. Spotkanie prowadziły: p. Wioleta Wołoszyn ( nowy opiekun SU) i p. Maria Woźniak- Mąkosa ( nauczyciel historii, wos-u i doradca zawodowy). Debata rozpoczęła od pokazania i omówienia prezentacji multimedialnej na temat motywacji. Uczniowie skupili się na dyskusji poświęconej temu, kto i co ich motywuje? Dlaczego warto stawiać sobie cele? Dlaczego warto się uczyć? W trakcie debaty uczniowie doszli do wniosku, że rodzice, szkoła i oni sami odgrywają dużą rolę w motywowaniu się do działania. Zauważyli, że stawianie sobie celów i realizowanie ich korzystnie wpływa na rozwój każdego człowieka. Wskazali, które formy motywacji są dla nich mobilizujące. Wymienili: pochwałę, pozytywną ocenę, docenianie ich pracy i zaangażowania przez nauczycieli. Poza tym uczestnicy spotkania zauważyli, że bardzo duży wpływ na motywowanie siebie do działania mają oni sami. Systematyczność, wiara w siebie, pozytywne myślenie to niektóre ze sposobów owocnej pracy wymienione przez uczniów. Spotkanie zakończyło się podsumowaniem debaty, omówieniu najważniejszych kwestii dotyczących motywacji. Uczniowie zauważayli, że debata to bardzo dobry sposób wymiany spostrzeżeń i doświadczeń. W przyszłości chcieliby częściej organizować takie spotkania. Wnioski z debaty zostały omówione na zebraniu rady pedagogicznej w lutym i będą przekazane rodzicom na zebraniach.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację wyzwania byli zaangażowani wychowawcy klas IV-VIII, uczniowie klas IV-VIII, dyrektor szkoły i nauczyciele.
 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Trudność sprawił fakt zmiany opiekuna SU. Nowy opiekun zapoznał się z projektem i z zespołem projektowym realizuje wyzwania.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Sukcesem jest zaangażowanie uczniów i wychowawców w omówienie zagadnienia dotyczącego motywacji. Temat okazał się ważny. Został omówiony przez uczniów, nauczycieli podczas rady pedagogicznej i w najbliższym czasie z rodzicami. Uczniowie uświadomili sobie, jak ważne jest działanie, rozwijanie swoich kompetencji, które wpływają na ich przyszłość.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Linki związane z realizacją wyzwania: 
www.pspjedlnia.edupage.org
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Witajcie,

organizowanie szkolnych debat budzi mój szacunek, gdyż jest to przedsięwzięcie niełatwe, ale efekt prawie zawsze jest wart zachodu. Temat Waszej debaty z pewnością dotyczył szkoły, bieżących spraw czy problemów (Motywacja i jej rola w nauce i osiąganiu celów). Napisaliście, kto moderował debatę i kto wziął w niej udział. Nie jestem w stanie orzec na podstawie opisu jedynie o tym, czy każdy chętny mógł wypowiedzieć się na forum i zabrać głos. Fotki pokazują, że ilość słuchaczy była ograniczona, zatem nie była to w pełni debata o charakterze "ogólnoszkolnym".

Jest natomiast jasne, jakie pytania i wątki zostały poruszone i jakie wnioski wyciągnięto. Było ich sporo, część odnosiła się do działań nauczycieli związanych z różnymi aspektami oceniania, część do działań samych uczniów (systematyczność, stawianie sobie celów i realizowanie ich) i ich postaw (wiara w siebie, pozytywne myślenie). Pomyślałem sobie, że z chęcią wziąłbym udział w tej części dyskusji, w której mówiono  o tym, jak można realnie efektywnie pracować w tym okresie życia nad rozbudzaniem i umacnianiem wiary w siebie, gdyż uważam to za niezwykle ważne.

Szczególnie ucieszyło mnie, że uczniom podobała się debata a wnioski z niej "poszły w świat"- stały się przedmiotem uwagi rady pedagogicznej i będą przekazane rodzicom na zebraniach. Akceptuję Waszą relację.

Z pozdrowieniami

Janusz Żmijski