Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - Powiatowy Zespół Nr 9 Szkół im. Marii Dąbrowskiej w Kętach
Od tego roku szkolnego w naszej szkole funkcjonuje dziennik elektroniczny, a w nim wagi ocen. Dlatego postanowiliśmy przeprowadzić ankietę ankietę, której celem było zbadanie czy uczniowie rozumieją za co i jak są oceniani. Jednym z działań samorządu uczniowskiego było przygotowanie pytań do ankiety. Powołano w tym celu zespół uczniów z klas I, II i III. Po przygotowaniu pytań przeprowadzono wśród wszystkich chętnych uczniów i nauczycieli, drogą elektroniczną przygotowane badanie. Wybraliśmy drogę elektroniczną, gdyż jest wygodniejsza w realizacji i opracowaniu wyników. Narzędzie www.survymonky.com pozwala w szybki sposób zebrać dane. Badanie przeprowadzono pod koniec listopada 2019 r., tak aby uczniowie klas pierwszych aktywnie mogli uczestniczyć w tworzeniu wso. W ankiecie udział wzieło 417 uczniów i 21 nauczycieli. Po analizie wyników okazało się, że obecne zasady oceniania nie pozwalają osiągnąć oceny celującej na koniec roku. Uczeń, który otrzymywał oceny celujące ze sprawdzianów a oceny bardzo dobre z kartkówek (maksymalna ocena z kartkówki to bdb), przy obowiązujących wagach nie uzyskiwał średniej dającej na koniec roku najwyższą notę. Wyniki ankiety przedstawiono podczas Rady Pedagogicznej. Nauczyciele i uczniowie podjęli dyskusję, w wyniku której zapowiedziano wprowadzenie zmian w wewnątrzszkolnym systemie oceniania. Ustalono, że na Radzie Klasyfikacyjnej w styczniu 2020 r., zostanie dodany następujący zapis: "Ocenę celującą może otrzymać także uczeń z oceną bardzo dobrą, który ma dodatkowe osiągnięcia lub jest laureatem albo finalistą lub osiągnął średnią 5,5 i z prac pisemnych o wadze 5 otrzymał z przynajmniej z połowy prac ocenę celującą". Zaproponowany zapis został przedstawiony uczniom na zebraniu samorządu szkolnego i przedyskutowany w trakcie godzin wychowawczych. Społeczność szkolna dała temu swoją aprobatę. O wynikach przeprowadzonej ankiety, poinformowaliśmy społeczność szkolną przez Radio Węzeł.
W realizację zadania zaangażowani byli przedstawiciele wszystkich klas, z których powołano zespół koordynujący prace. Ankieta skierowana była do wszystkich chętnych uczniów i nauczycieli. Ankieta nie była skierowana do Rodziców, tylko do uczniów i nauczycieli.
Pierwsze trudności napotkaliśmy układając ankietę- dobór pytań. Elektroniczna ankieta początkowo wydawała się dużym udogodnieniem, jednakże okazała się mało mobilizująca i trzeba było motywować uczniów do jej wypełnienia. Pomocni w tej sytuacji okazali się nauczyciele zajęć informatycznych, którzy umożliwili wypełnienie ankiet podczas informatyki. Trudnym zadaniem było wypracowanie wraz z nauczycielami odpowiedniego zapisu.
Największym sukcesem jest dla nas wprowadzenie zmian w obowiązującym systemie oceniania. Zastrzeżenia uczniów zostały poważnie potraktowane przez Radę Pedagogiczną PZ nr 9 Szkół im. Marii Dąbrowskiej w Ketach. Wspólnie wypracowaliśmy rozwiązanie, mając poczucie realnego wpływu na proces uczenia i oceniania.
ANKIETA
Drodzy Uczniowie! Pragniemy poznać Wasze zdanie na temat funkcjonowania wewnątrzszkolnego systemu oceniania i WAG w naszej szkole.
Uzyskane odpowiedzi pozwolą nam rozpoznać istniejące nieprawidłowości i podjąć odpowiednie w tym kierunku działanie. Prosimy zaznaczyć wybraną odpowiedź.
Ankieta jest anonimowa.
Dziękujemy za czas poświęcony na jej wypełnienie.
1. CZY ZOSTALIŚCIE DRODZY UCZNIOWIE ZAPOZNANI Z WEWNĄTRZSZKOLNYMI ZASADAMI OCENIANIA I WYMAGANIAMI EDUKACYJNYMI Z POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW?
Tak
Nie
Nie wiem
2. CZY ZASADY OCENIANIA SĄ DLA WAS ZROZUMIAŁE?
Tak
Nie
Nie mam zdania
3. CZY NAUCZYCIELE STOSUJĄ KRYTERIA, Z KTÓRYMI PAŃSTWO ZOSTALI ZAPOZNALI?
Zawsze
Często
Czasami
Nigdy
4. CZY WASZYM ZDANIEM JESTEŚCIE OCENIANI SYSTEMATYCZNIE ?
Tak
Nie
Nie wiem
5. JAKIE FORMY AKTYWNOŚCI NAUCZYCIELE OCENIAJĄ NAJCZĘŚCIEJ? (MOŻNA ZAZNACZYĆ WIĘCEJ NIŻ JEDNĄ ODPOWIEDŹ)
aktywność na lekcji
odpowiedzi ustne
sprawdziany
kartkówki
prace pisemne
prace domowe
projekty
udział w konkursach
6. CZY UCZNIOWIE SĄ OCENIANI ZA RÓŻNE FORMY AKTYWNOŚCI?
Tak
Nie
Nie wiem
7. CZY OTRZYMUJECIE OD NAUCZYCIELA INFORMACJĘ O POSTĘPACH LUB BRAKACH DZIECKA W NAUCE?
Zawsze
Często
Czasami
Nigdy
8. CZY UWAŻACIE, ŻE OCENY MOTYWUJĄ DZIECI DO DALSZEJ PRACY?
Tak
Nie
Nie wiem
9. CZY MACIE SZANSĘ POPRAWĘ OCENY NIEDOSTATECZNEJ LUB DOPUSZCZAJĄCEJ?
Zawsze
Często
Czasami
Nigdy
10. CZY NAUCZYCIELE STWARZAJĄ SYTUACJE, W KTÓRYCH UCZNIOWIE MOGĄ UZYSKAĆ OCENY CELUJĄCE?
Tak, wszyscy
Tak, niektórzy
Nie
11. CZY ZNASZ WAGI POSZCZEGÓLNYCH OCEN?
Tak
Nie
Nie obchodzi mnie to
Jest nieadekwatny do poziomu poszczególnej oceny
12. JAKI SPOSÓB PRZEKAZYWANIA INFORMACJI O POSTĘPACH LUB PROBLEMACH EDUKACYJNYCH PREFERUJECIE?
dziennik elektroniczny
zebrania rodziców z wychowawcą
rozmowa indywidualna z wychowawcą/ nauczycielem
13. CZY WASZYM ZDANIEM NAUCZYCIELE PRZY WYSTAWIANIU OCENY BIORĄ POD UWAGĘ MOŻLIWOŚCI UCZNIA ORAZ JEGO WKŁAD I ZAANGAŻOWANIE W PRACĘ?
raczej tak
tak
raczej nie
nie
nie wiem
14. CZY JESTEŚCIE PAŃSTWO ZA STOSOWANIEM JEDNOLITEGO SYSTEMU WAG OCEN? ( OBEJMUJE ON NASTĘPUJĄCE KATEGORIE I WAGA OCENY MA WPŁYW NA ŚREDNIĄ OCEN: WAGA III- PRACA KLASOWA, SPRAWDZIAN, TEST, WYPRACOWANIE, OSIĄGNIĘCIA W KONKURSACH WAGA II- KARTKÓWKI, DYKTANDA, AKTYWNOŚĆ I PRACA NA LEKCJI, PRACA METODA PROJEKTU, PRACA DŁUGOTERMINOWA WAGA I- REFERAT, PREZENTACJA, ODPOWIEDŹ USTNA, PRACA DOMOWA, PROJEKT EDUKACYJNY)
Tak
Nie
Nie mam zdania
15. CZY PRZY OCENIE CZĄSTKOWEJ POWINNO STOSOWAĆ SIĘ PLUSY I MINUSY?
Tak
Nie
16. PAŃSTWA UWAGI I SUGESTIE DOTYCZĄCE ZASAD OCENIANIA W NASZEJ SZKOLE.
Ok, dziekuję za uzupełnienie relacji. Idziecie jak burza! :)
Sylwia
- Zaloguj się aby dodać komentarz.
Komentarze
Nanieślismy poprawki wtekście.
Pozdrawiamy, Zespół PZ nr 9 w Kętach.
Nanieślismy poprawki wtekście.
Pozdrawiamy, Zespół PZ nr 9 w Kętach.