Obrazek użytkownika IX Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
1. Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Siegając opinii, oraz korzystając z pomocy między innymi nauczycieli, szkolnego psychologa, czy równieśników, stworzyliśmy ankietę. 

Później należało wysłać ją do gospodarzy, aby ci rozesłali je do uczniów w swoich klasach.

W kilka dni ponad 200 uczniów wypełniło ankietę.

Według ankiety, niemal wszyscy uczniowie zostali poinformowani o zasadach WO w naszej szkole, a ponad 70% dodatkowo sama się z nimi zapoznała.

Tylko 3 osoby twierdzą, że zasady WO wydają im się raczej niejasne. 2 osoby nie wypowiedziały się na ten temat, bo nie znały zasad WO. Natomiast cała reszta zaznaczyła, że rozumie te zasady, lub raczej je rozumie.

W następnych dwóch pytaniach, sprawdzających wiedzę z WO, poprawne odpowiedzi zaznaczyło kolejno 62% i 68% ankietowanych.

Praktycznie nikt nie miał uwag dotyczących oceniania prac przez nauczycieli. Uwagi pojawiały się naprawdę rzadko, a część z nich nie była niczym poparta. 

Na pytanie " Czy uważasz, że zasady WO pozwalają na sprawiedliwe ocenianie wyników w nauce uczniów?" Większość odpowiedziała, że tak. Reszta uczniów twierdzi, że nie odzwierciedlają one faktycznych umiejętności, 

ale często te same osoby przyznawały, że nie mają pomysłu na jakiekolwiek zmiany.

Znaczna większośc uważa też, że WO nie wymaga zmian. Natomaist niektórzy podali konkretne propozycje, które są spisywane, aby później rozmawiać na ich temat.

Ostatnie pole w ankiecie przeznaczone było do napisania o ewentualnych przypadkach niesprawdiedliwego oceniania. Część uczniów napisała o tym, co według nich jest niesprawiedliwe.

Po przeczytaniu odpowiedzi w ankiecie, pozostaje tylko rozmowa z dyrekcją szkoły na temat wyników ankiety.

Następnie odbyło się omówienie ankiety z dyrektor szkoły, Małgorzatą Solowską, po którym okazało się, że część zaprezentowanych pomysłów 

albo byłaby niemal niemożliwa do wprowadzenia, albo została już wprowadzona.

Ostatnim krokiem było wymyślenie czegoś, co mogłoby sprawić, że więcej osób będzie znało WO naszej szkoły. 

Dzięki rozmowie z dr. Beatą Kubicką, od nowego roku szkolnego, na dzwiach sal, po ich wewnętrznych stronach, wywieszone będą kartki z kategoriami ocen, odpowiadającymi im wagami i progami procentowymi,

wymaganymi do uzyskania danej oceny. Dodatkowo, w przeciągu 3 pierwszych godzin wychowawczych w każdym semestrze, uczniowie zapoznani zostaną z prezentacją, przypominającą, lub zapoznającą ich z zasadami WO w naszej szkole.

 

 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

 prof. Magdalena Rudnicka - Szkolny psycholog

Lea Malinowska - Uczennica, pomagająca w projekcie przez cały czas. 

 dr. Beata Kubicka - Nauczyciel IX LO. 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsze jest to, żeby zwrócić uwagę na każdą wypowiedź, a te często się wykluczają, i wypracować rozwiązanie, co będzie odpowiadało jak największej liczbie uczniów.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

 Sukcesem z pewnością okazało się to, żę w kilka dni, ponad 200 osób wypełniło ankietę, będąc o to poproszonym przez równieśnika.

Dodatkowo, zaskoczyło mnie zaangażowanie uczniów, którzy odpowiadali szczerze. 

Ankieta stanowiła sygnał, że uczniowie w czasie zdalnego nauczania, mimo braku bezpośredniego kontaktu z nauczycielem,

i tak potrzebują dokładniejszych informacji o tym, co robią źle. 

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Wo prezentacja.pdf (109KB)
Linki związane z realizacją wyzwania: 
https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=6zGqNOOHU0GupDlPdP2LmMPtOgKaFT5JvkZDS1kWndNUNkdTRUJHQzFOSjdST0ZFVVlDSkJFN1RVTy4u
Dodatkowe informacje: 

 

 

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Komentarz po uzupełnieniu:

Droga Grupo!

Dziękuję Wam bardzo za zaangażowanie i ukończenie kolejnego wyzwania.
Cieszę się, że zaprosiliście do współpracy jedną z nauczycielek i skonsultowaliście swoje pomysły z Panią dr Beatą Kubicką.
Podobają mi się Wasze pomysły na poprawę zrozumienia WSO wśród uczniów. Jestem niezmiernie ciekawy, jakie będą efekty. Zachęcam do ponownego przeprowadzenia ankiety, np pod koniec przyszłego roku:)
Bardzo żałuję, że wirusowe ograniczenia utrudniły realizację kolejnych wyzwań. Niemniej myślę, że możecie być zadowoleni ze swoich tegorocznych osiągnięć, tym bardziej, że ukończyliście wyzwanie online. Mam nadzieję, że udział w szkole demokracji korzystnie wpłynie na rozwój Waszej samorządności i w przyszłym roku szkolnym będziecie dalej działać, jeśli będzie trzeba to nawet zdalnie :)

Pozdrawiam,
​Tomasz

Tomasz

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Droga grupo,

Dziękuje bardzo za zamieszczenie relacji. Gratuluję, że daliście radę przeprowadzić działanie online - Jesteście bohaterami Szkoły Demokracji w czasach pandemii.

Cieszę się, że po raz kolejny w trakcie realizacji wyzwania skorzystaliście z pomocy Pani psycholog. Szukanie i korzystanie z pomocy sojuszników jest bardzo cenną umiejętnością i elementem, który charakteryzuje dobrą inicjatywę samorządową.

Kolejnym sukcesem, o czym sami piszecie, było zaangażowanie ponad 200 osób do wzięcia udziału w ankiecie. Dziękuję również za szczegółowe rozpisanie wyników i wniosków jakie wyciągnęliście z badania. Ciekawi mnie jeszcze jakie konkretne propozycje zmian wypracowaliście? Kwintesencją wyzwań z obszaru uczenie i nauczanie jest właśnie współpraca pomiędzy uczniami, a gronem pedagogicznym i wspólna propozycja konkretnych zmian i ich wprowadzenie. Nie zapomnijcie zakomunikować ich uczniom, bo o to też prosiliśmy w podręczniku do programu.

Mam przekonanie, że zdecydowaną większą część wyzwania macie już za sobą, natomiast do ostatecznej akceptacji proszę uzupełnijcie relację o konkretne propozycję zmian (nawet jedną) i jak je ogłosiliście społeczności szkolnej.

Pozdrawiam,
Tomasz