Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
4. Podejmowanie decyzji - Szkoła Podstawowa nr 19 im. Mieszka I w Białymstoku
Uczniowie dobrali się we własne grupy projektowe i zaproponowali swoje pomysły na budżet partycypacyjny. Informacja o budżecie została przekazana uczniom na lekcjach przez SU. Propozycje, które zostały zgłoszone to: "Ściana pamięci" oraz "Kino fitness". Kryteriami przejścia porjektu na budżet partycypacyjny był próg pieniężny do 5000 złotych, zebranie min. 20 podpisów chętnych uczniów, prawidłowo wypełniona karta zgłoszenia projektu oraz przeznaczenie projektu dla całej społeczności szkoły. Następnie nauczyciele oraz SU wybrali zgodne z regulaminem propozycje. Po wybraniu dwóch propozycji dane grupy miały za zadanie wyjaśnić i zobrazować ich projekt pozostałym uczniom. Dnia 15.01.2020 odbyły się wybory. Grupa projektowa ze Szkoły Demokracji zasiadła w ten dzień w komisji wyborczej. Każdy chętny uczeń, nauczyciel lub pracownik szkoły mógł zagłosować na wybrany przez siebie projekt, wrzucając głos do urny wyborczej. Odbywały się one do danej godziny. Gdy czas na głosowanie się zakończył komisja wyborcza wspólnie zliczyła głosy. Następnie zapisali je i ogłosili dokładne wyniki głosowania. Projekt pod nazwą "Kino fitness" wygrał głosowanie i będzie zrealizowany w Marcu.
W realizację wyzwania zaangażowani byli również opiekunowie Samorządu Uczniowskiego , Przewodniczący Rady Rodziców , przedstawiciele SU oraz Pani Dyrektor.
Najcięższe w realizacji tego wyzwania było dobre i dokładne przekazanie dla innych uczniów na czym mają polegać dane projekty.
Za sukces związany z realizacją tego wyzwania uważamy wysokie zaangażowanie oraz samodzielność uczniów. Dzięki niemu dowiedzieliśmy się jak ważna jest współpraca oraz rozsądne podejmowanie decyzji.
Drodzy uczniowie,
Dziękuję bardzo za obszerną relację z wykonania budżetu partycypacyjnego. Wygląda na to, że zakończył się dużym sukcesem :)
Cieszę się, że pamiętaliście o wszystkich najważniejszych elementach dla tego wyzwania tzn. że wszyscy uczniowie mogli zgłaszać projekty i wszyscy mogli głosować. Dobrze, że zadbaliście o poinformowanie społeczności szkolnej o budżecie partycypacyjnym i jedynie co, to spróbowałbym w przyszłym roku wykorzystać w tym celu więcej kanałów tzn. przygotować plakaty, przeprowadzić kampanie informacyjną w Internecie, być może zachęci to więcej uczniów do działania.
Bardzo spodobał mi się etap promocji projektów, które miały zostać poddane pod głosowanie. Myślę, że to niezwykle istotny moment w budżecie partycypacyjnym, szczególnie że sami napisaliście, że była to największa trudność – tzn. pokazanie co autorzy mieli na myśli. A bez zrozumienia pomysłów trudno mówić o świadomym głosowaniu – tak więc gratuluję!
Zastanawia mnie jeszcze kwestia udziału nauczycieli w głosowaniu. Z jednej strony jest to zrozumiałe, bo są niewątpliwie częścią społeczności szkolnej. Z drugiej strony praktyka ta osłabia poczucie samodzielności i autonomiczności decydowania. Zachęcam, żeby w kolejnej edycji spróbować przeprowadzić budżet jeszcze bardziej uczniowski.
Cieszę się, że za sukces związany z realizacją tego wyzwania uznaliście zaangażowanie i samodzielność uczniów oraz doceniliście ducha współpracy. Myślę, że są to właśnie efekty budżetu uczniowskiego, które chcielibyśmy obserwować, tak więc jeszcze raz gratuluję i jestem bardzo ciekawy kolejnych relacji!
Pozdrawiam,
Tomasz
- Zaloguj się aby dodać komentarz.