Obrazek użytkownika Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Meritum w Siemianowicach Śląskich
Które wyzwanie z obszaru "Działania uczniów" wybraliście do realizacji?: 
1.Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole, obejmującą wszystkich uczniów i uczennice, z wykorzystaniem metody innej niż ankieta. Wnioski przekładamy na konkretne działania, które umieszczamy w planie pracy
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Na początku nowego roku szkolnego, tuż po wybraniu samorządów klasowych, odbyły się dyskusje podczas zajęć z wychowawcą. Podczas trudnej przeprawy przez debaty uczniowie jednogłośnie stwierdzili, że skrzynka z anonimowymi pomysłami będzie najlepsza. Dla nas był to bardzo wygodny pomysł, ponieważ przeprowadzenie diagnozy uczniowskiej przez taką koncepcję jest prosty. Wszystko zostało przedstawione na wcześniej umówionym spotkaniu Samorządu Uczniowskiego z samorządami klasowymi. Tam odbyła się ostateczna konwersacja o wyżej wspomnianej skrzynce.Dzień po konferencji samorząd uczniowski spotkał się z opiekunami, aby dopiąć wszystko na przedostatni guzik. Razem stworzyliśmy skrzynkę i wystawiliśmy ją tuż obok recepcji szkolnej.Samorządy klasowe zostały poinformowane przez grupę na facebooku, aby przekazać informację dalej do swoich klas. Cała akcja wrzucania pomysłów trwała dwa tygodnie, po tym czasie pudło zostało przez nas zabrane w bezpieczne miejsce. Przez messengera umówiliśmy się na spotkanie, wtedy odczytaliśmy wszystkie listy i podsumowaliśmy propozycje.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Dziesiątki uczniów, a do tego wszystkiego nauczyciele i osoby niezwiązane z naszą szkołą.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

koordynacja wszystkich działań - jest ich dość sporo i ważne jest żeby dobrze je zaplanować oczywiście w porozumieniu z dyrekcją.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

moim zdaniem bardzo bogata oferta zajęć proponowanych przez samą młodzież, która włącza w akcje nie tylko kolegów ze szkoły, ale i społeczność lokalną, Do swych działań pozyskuje partnerów (policja, dkms, stacja krwiodawstwa, szkoły podstawowe, stowarzyszenia np. Piastun czy Amazonki). Pięknie promuje szkołę. A młodzież przy okazji uczy się samorządnośći, przedsiębiorczości, kratywności...

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Dodatkowe informacje: 

Przeprowadzona diagnoza udowodniła, że uczniowie Meritum są aktywni i przedsiębiorczy. Program proponowany przez klasy został szeroko rozbudowany o propozycje grup projektowych. Młodzież chce zająć się problemami otaczającego nas świata, które ich zdaniem są najważniejsze. Ustaliliśmy, że bardzo ważne jest, by wspierać działania naszych kolegów. Postanowiliśmy, że zarówno prezydium SU jak i opiekunowie ze szczególną uwagą przyglądać będą się harmonogramowi działań. Jest ich b dużo, dlatego należy również zadbać o to, by przedsięwzięcia nie kolidowały z normalnym planem funkcjonowania szkoły. Dla ułatwienia koordynacji akcji wprowadzony został kalendarz , na którym zaznaczamy wszystkie terminy zaplanowanych działań.

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Witajcie,

Wasze sprawozdanie zawiera informację o tym, jaką metodę badania wybraliście (skrzynka z anonimowymi pomysłami), wiarygodnie wyjaśnia, w jakich okolicznościach do tego doszło (na wcześniej umówionym spotkaniu Samorządu Uczniowskiego z samorządami klasowymi). Pojawia się też wskazówka mówiąca o tym, z jakiego powodu dokonaliście tego wyboru (to bardzo wygodny pomysł, ponieważ przeprowadzenie diagnozy uczniowskiej przez taką koncepcję jest proste). Odnieśliście się też do samego przebiegu akcji, wskazując na rolę, jaką odegrał w Waszym działaniu serwis społecznościowy Facebook ze swoim komunikatorem messengerem. Nie pozostawia to wątpliwości co do Waszej sprawności. Umiecie się też chwalić pisząc o sukcesach, a zdjęcia są extra, choć ich związek z tym wyzwaniem nie jest dla mnie oczywisty.

Z przyjemnością zaakceptuję Wasze sprawozdanie kiedy tylko dołączycie jedyny z trzech wymaganych elementów, który pominęliście: dopiszcie coś niecoś jeszcze o tym, jakie były wnioski z przeprowadzonej diagnozy i jakie działania na ich bazie zaplanowaliście.

Z pozdrowieniami

Janusz Żmijski

Komentarze

Na początku nowego roku szkolnego, tuż po wybraniu samorządów klasowych, odbyły się dyskusje podczas zajęć z wychowawcą. Podczas trudnej przeprawy przez debaty uczniowie jednogłośnie stwierdzili, że skrzynka z anonimowymi pomysłami będzie najlepsza. Dla nas był to bardzo wygodny pomysł, ponieważ przeprowadzenie diagnozy uczniowskiej przez taką koncepcję jest prosty. Wszystko zostało przedstawione na wcześniej umówionym spotkaniu Samorządu Uczniowskiego z samorządami klasowymi. Tam odbyła się ostateczna konwersacja o wyżej wspomnianej skrzynce.Dzień po konferencji samorząd uczniowski spotkał się z opiekunami, aby dopiąć wszystko na przedostatni guzik. Razem stworzyliśmy skrzynkę i wystawiliśmy ją tuż obok recepcji szkolnej.Samorządy klasowe zostały poinformowane przez grupę na facebooku, aby przekazać informację dalej do swoich klas. Cała akcja wrzucania pomysłów trwała dwa tygodnie, po tym czasie pudło zostało przez nas zabrane w bezpieczne miejsce. Przez messengera umówiliśmy się na spotkanie, wtedy odczytaliśmy wszystkie listy i podsumowaliśmy propozycje. 

 

Równocześnie zainteresowana młodzież rozpoczęła realizację projektów społecznych w ramach Olimpiady  “Zwolnieni z teorii” - pomysły młodzieży znacząco wpłynęły na program szkoły, uzupełniając go o ciekawe i potrzebne przedsięwzięcia. Istotne jest, że zespoły projektowe stworzone zostały na zasadzie pełnej dobrowolności, skład często był międzyklasowy, a problem, jakim młodzież chciała się zająć wypływała z ich zainteresowań. Korespondencja zespołów (oprócz  spotkań face to face) opierała się na stronie na facebooku i na instagramie. Informacje o planowanych akcjach poszczególnych zespołów na bieżąco przekazywana jest na szkolnym FB, stronie FB SU oraz messengerze a także stronie internetowej, Librusie, radiowęźle oraz gazetkach ściennych.
 

Czym w roku szkolnym 2019/20 zajęła się z własnej inicjatywy młodzież?

 

Let me live 

“Nasz projekt ma na celu uświadomić ludzi jak w łatwy i bezbolesny sposób można pomagać innym. Nie ma nic cenniejszego niż nasze życie, dostajemy jedną szansę. W momencie choroby zostaje nam ona odebrana. Dajmy szansę tym, którzy zmagają się z nowotworem krwi i pozwólmy żyć od nowa! Mamy to w genach!” - tak założenie projektu przedstawili jego założyciele. 

W ramach projektu w szkole przeprowadzono akcję informacyjną, której finałem był Dzień Dawcy Szpiku organizowany we współpracy z fundacją DKMS. Dzięki działaniom młodzieży do banku potencjalnych dawców zarejestrowało się aż 40 osób, uczniowie mogli wziąć udział w zajęciach z pierwszej pomocy (we współpracy  z Biurem Kadr Medycznych w Katowicach), dzieci siemianowickich szkół podstawowych wzięły udział w konkursie plastycznym, zaś pełnoletni uczniowie oddali krew w Centrum Krwiodawstwa w Katowicach

 

Szczegóły: https://www.facebook.com/Let-Me-Live-103846584397515/

Baby w akcji

To inicjatywa uczennic klasy 2 LO, które zachęcają młodzież Meritum do pomocy potrzebującym poprzez uczestnictwo w różnych akcjach charytatywnych. Dotychczas zbieraliśmy plastikowe korki dla fundacji Piastun, stare klucze dla Fundacji Budzika, żywność dla schroniska dla zwierząt w Chorzowie, misie dla fundacji Wsparcie 112, grosze w ramach akcji Góra Grosza, "Okulary dla Afryki", odzież i środki higieny dla siemianowickiego ośrodka pomocy. Obecnie trwa akcja zbiórki odzieży.
Dziewczyny udowadniają, że pomagać można, dzieląc się tym, co czasem jest po prostu zbędne.

Szczegóły: https://www.facebook.com/Baby-w-akcji-110658576995866/

#raktoniewyrok
To propozycja naszych pierwszoklasistów: “Nasz projekt dedykujemy wszystkim kobietom oraz mężczyznom, którzy chcieliby poszerzyć swoją wiedzę na temat nowotworu piersi. Uważamy, że życie nie kończy się na chorobie i warto o tym rozmawiać, ponieważ każdy z nas ma prawo do dbania i pogłębiania wiedzy o własnym zdrowiu. Nie możemy zapobiec rozwinięciu się choroby, ale możemy zmniejszyć szanse na zachorowanie poprzez unikanie czynników ryzyka. Naszym celem jest zorganizowanie warsztatu profilaktycznego w którym zostaną omówione tematy związane z profilaktyką, diagnostyką oraz nowoczesnym leczeniem nowotworów piersi.”
Uczniowie przeprowadzili kawiarenkę charytatywną z przeznaczeniem na leczenie pani chorej na raka piersi, prowadzili akcję informacyjną oraz warsztaty profilaktyczne prowadzone przez lekarza ginekologa oraz Amazonki. Oprócz solidnej porcji wiedzy teoretycznej, ważną częścią była część warsztatowa. Co ważne w zajęciach wzięły udział osoby w różnym wieku (12 lat do 60+) w tym również panowie.
 

Szczegóły: https://www.facebook.com/Raktoniewyrok-112861333494175/

 

Pogromcy hejtu

Bardzo ciekawym projektem jest działalność uczniów klasy 1LO, którzy postanowili zająć się minimalizowaniem hejtu. Dotychczas odbył się cykl warsztatów dotyczących cyberprzemocy prowadzony przez przedstawiciela policji oraz wyjazd do Muzeum w Oświęciumiu na warsztaty dotyczące Mowy nienawiści. Propozycja chłopaków wpisała się w sztandarową imprezę edukacyjna naszej szkoły Forum nauki..

 

Artykuł: http://www.siemianowice.pl/aktualnosci/historia-i-oswiata/meritum-przeciw-mowie-nienawisci.15832/

 

Mógłbym pisać tak długo, ponieważ oprócz wyżej opisanych projektów działają jeszcze

Fun&Active (promujące aktywny, sportowy styl życia),  Nie Bój się świata! (), Be their hope (pomagające zwierzętom),  Czas na zdrowie (promujące zdrowe odżywianie), Bądź kim chcesz (informujące o ciekawych zawodach), Active Kids (promujący aktywność i ciekawe sposoby spędzania czasu), Ratujmy pszczoły, Klimat to temat (działanie ekologiczne).