Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
3. Działania uczniów - Szkoła Podstawowa nr 79 w Gdańsku
Przeprowadziliśmy diagnozę potrzeb i zainteresowań uczniów w naszej szkole za pomocą "Drzewa dobro i Zmiany/Zła" oraz wywiadu. Badaniem metodą drzewa zostaliśmy zainspirowani analizując przewodnik CEO - podczas wykonywania naszego zadania świetnie się sprawdziło
Dzewo wywieszone było w holu głównym i cała społeczność szkolna mogła przyklejać karteczki ze swoimi opiniami, pomysłami i zainteresowaniami.
Karteczki, można było pobrać od pani wożnej , która zawsze jest przy wejściu głównym. Oczywiście opinie, zainteresowania wystawiane były anonimowo.
.Dlaczego taka metoda diagnozy została wybrana przez nas? Dlatego, że drzewo - symbol życia, siły i mocy to energia naszych działań, a karteczki to listki czyli nasze pomysły, nasze zmiany. Taki sposób zdobywania informacji umożliwił każdemu, anonimowo bez obawy jakiejkolwiek krytyki, napisać swój pomysł.
Po upłynięciu terminu (realizacja na przełomie X-XI 1 m-c) Weronika przewodnicząca SU podsumowała wyniki zebranych informacji, następnie na zebraniu SU wraz z przedstawicielami wszystkich klas odbyła się dyskusja i głosowanie nad powtarzajacymi się propozycjami. Weronika, Natalie i Wiktoria - grupa projektowa tego zadania, postanowiła dodatkowo przeprowadzić wywiad z młodszymi klasami, które nie potrafią pisać i czytać. Grupa projektowa w uzgodnieniu z wychowawcami klas młodszych odwiedzała klasy zgodnie z wcześniej ustalonym planem wywiadów. Wywiad został przeprowadzony dlatego, żeby zdobyć więcej informacji o badanym problemie. W ten sposób mieliśmy obraz naszego zadania, w którym mogła uczestniczyć cała szkoła. Po dokonaniu analizy ponownie głosowaniu zostały poddane pomysły, które różniły się znikomo, a powtarzały się wielokrotnie.
Zmiany, które należałoby dokonać to: więcej dyskotek, mniej prac domowych, więcej wycieczek i wiecej zajęć pozalekcyjnych. Dobra strona drzewa to: dobre obiady, fajna atmosfera w szkole, dobra organizacja w stołówce podczas spożywnia posiłków, mili/uśmiechnięci nauczyciele, którzy potrafią nas słuchać.
Wynik został zaprezentowany w holu głównym na tablicy ogłoszeń SU.
Grupa projektowa przedstawiła wnioski dyrekcji szkoły i następnie, ku naszeemu zdziwieniu i nie ukrywamy zadowoleniu, przedstawione , pozytywnie zaopiniowane na Radzie Pedagogicznej i finalnie wprowadzone w życie:)
Poprzez takie działanie pragnęliśmy dowiedzieć się od całej społeczności szkolnej co w szkole jest fajne, dobre i co wpływa pozytywnie na nasze zainteresowania, a także co jest złe nad czym powinna dyrekcja i pracownicy szkoły popracować.
Wynikiem diagnozy osiągnęliśmy:
-organizacja większej ilości dyskotek,
-zorganizowanie większej ilości zajęć pozalekcyjnych, w tym zwiększono ilość zajęć z koszykówki,
-wprowadzenie na przerwach gier planszowych,
W chwili obecnej negocjujemy z dyrekcją zorganizowanie automatu na napoje i batoniki (oczywiście te zdrowe:) )
W realizację wyzwania była zaangażowana cała społeczność szkolna, a dowodem na to są opinie i propozycje zainteresowań uczniów, rodziców jak i nauczycieli:)
Karteczek mieliśmy bardzo dużo i mieliśmy bardzo dużo pracy, aby to wszystko podsumować (ok.700). Oczywiście najtrudniejsze było wynegocjowanie większej ilości dyskotek.
Za sukces uważamy wprowadzenie 90% wniosków do planu pracy szkoły.
Drodzy Uczniowie,
Dziękuję za Waszą relację. Jestem pod ogromnym wrażeniem Waszej pracy.
Po pierwsze bardzo podoba mi się pomysł diagnozy przy użyciu "Drzewa dobra i Zmiany/Zła". Ustawienie go w głównym holu w widocznym miejscu, ale przede wszystkim umożliwienie wyrażania anonimowych opinii przez ponad miesiąc pozwala spełnić jedno z podstawowych wymagań dla tego wyzwania tzn. że wszyscy uczniowie mogli wziąć udział w diagnozie. Myślę, że poszliście nawet o krok dalej, tzn. mając świadomość, że nie wszyscy najmłodsi uczniowie mogą potrafić pisać i czytać, przeprowadziliście z nimi wywiad…Będę szczery – wzruszyłem się Waszą postawą.
Z jednej strony w perspektywie tak dużej ilości danych do przerobienia, aż kusi wykorzystać technologię i przeprowadzić diagnozę w wersji cyfrowej, z drugiej strony, w świecie komputerów i smartfonów metody analogowe myślę, mogą stanowić wartość samą w sobie. Może więc następnym razem więcej osób mogłoby analizować karateczki?
Kolejną mocną stroną realizacji wyzwania, było omówienie wyników z przedstawicielami wszystkich klas i jak rozumiem wypracowanie wspólnych propozycji, które następnie zostały zaprezentowane w holu głównym oraz przedstawione dyrekcji. Dalej to chyba nie trzeba nic komentować. Liczby mówią same za siebie, a i Wy sami napisaliście, że najbardziej zadowoleni jesteście z faktu, jak wiele inicjatyw zostało pozytywnie podjętych przez Waszego dyrektora. Dla mnie jest to niesamowity sukces całej społeczności szkolnej i zazdroszczę, że nie chodzę z Wami do szkoły, albo przynajmniej, że moje dzieci nie są uczniami SP nr 79 w Gdańsku ( chociaż teoretycznie jest to możliwe ;P )
Pozdrawiam i życzę powodzenia w kolejnych inicjatywach!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.