Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
3. Działania uczniów - Szkoła Podstawowa nr 3 im. Henryka Sienkiewicza w Drezdenku
Walentynki w SP nr 3 im. H. Sienkiewicza w Drezdenku były nie tylko okazją do tego, by wyrazić swoje uczucia w stosunku do bliskiej nam osoby, stały się też sposobnością ku temu, by wesprzeć chorych na nowotwór uczniów naszej szkoły. Zorganizowana przez samorząd szkolny, przy współpracy z całą społecznością szkolną akcja "Serce dla Zuzi", była okazją do wspólnych działań, integracji i zabawy, a jednocześnie pozwoliła zebrać środki na dalsze leczenie i rehabilitację naszej młodszej koleżanki. Pozostałych dwoje chorych naszych uczniów - Julkę i Cypriana, wsparliśmy dobrym słowem poprzez przekazane im kartki walentynkowe z życzeniami powrotu do zdrowia.
Nasza społeczność szkolna stanowi zwartą grupę osób, które z racji tego, że nie jesteśmy zbytnio dużą placówką, w większości się znają, przyjaźnią lub kolegują. Dlatego wszyscy przejeliśmy się wieściami o chorobie nowotworowej trojga naszych młodszych kolegów: Zuzi, Julki i Cypriana. Postanowiliśmy podnieść ich na duchu poprzez przygotowanie dla nich kartek walentynkowych z życzeniami zdrowia i słowami wsparcia. Dla dwojga z nich już wcześniej organizowaliśmy akcje zbiórki funduszy na dalsze leczenie i rehabilitację, stąd też pomysł, by przy okazji Walentynek zorganizować też akcję pt. "Serce dla Zuzi" dla uczennicy kl. 3.
Z pomysłem udaliśmy się do wychowawczyni Zuzi, p. Beaty, by zapytać ją o opinię, która oczywiście była pozytywna. Pani Beata skontaktowała się w naszym imieniu z rodzicami Zuzi, by zapytać ich, czy życzą sobie zorganizowana tego typu akcji. Ci z radością i wzruszeniem przytaknęli. Potem uzyskaliśmy zgodę dyrekcji na realizację naszego pomysłu i przystąpiliśmy do planowania działań. Dużą pomocą służyła nam wychowawczyni Zuzi, która podpowiedziała nam, co możemy zrobić, by zaangażować całą społeczność szkolną, świetnie się bawić, a przy okazji zebrać jak najwięcej środków.
Gdy opracowaliśmy już wszystkie plany, zwołaliśmy zebranie poszczególnych samorządów klasowych i przekazaliśmy im najistotniejsze informacje. Ustaliliśmy, że działania ukierunkowane na pomoc Zuzi trwać będą od 10 do 14 lutego br. Składać się na nie będą: zorganizowanie wystroju sal, korytarzy szkolnych; zorganizowanie poczty walentynkowej; przygotowanie kartek walentynkowych i zorganizowanie innych gadżetów/fantów na kiermasz walentynkowy; przygotowanie ciast i innych słodkości oraz organizacja tzw. stolika kawowego, który serwowałby kawę, herbatę i słodkości; zorganizowanie dyskoteki dla uczniów kl. I-III; przygotowanie i poprowadzenie stoiska z malowaniem twarzy oraz stoiska serwującego watę cukrową.
Wyznaczyliśmy osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych działań i przystąpiliśmy do wcielania naszych planów w życie. Już od poniedziałku wisiał plakat informujący o akcji "Serce dla Zuzi", wystawione były pudełka, tzw. poczta walentynkowa, do których można było wrzucać kartki z życzeniami dla naszych chorych rówieśników. Poza tym po szkole krążyli uczniowie z pocztowym kartonikiem, do którego można było wrzucać walentynki dla wszystkich innych osób. Działał też kiermasz walentynkowy - można było zakupić kartkę walentynkową. Główne działania zaplanowano jednak na dzień 13 lutego, wtedy bowiem w szkole odbywała się wywiadówka, do naszej placówki przybyło sporo osób, na które czekał stolik kawowy oraz kiermasz walentynkowy. W piątek działo się jeszcze więcej, gdyż prócz poprzednich atrakcji była jeszcze dyskoteka dla młodszych uczniów, stoisko z malowaniem twarzy, watą cukrową; dla Zuzi wystąpili też jej koledzy i koleżanki z klasy - zaśpiewali dla niej piosenkę.
Podczas tych działań udowodniliśmy, że potrafimy połączyć siły dla dobra kogoś potrzebującego. Odzew na proponowane przez nas działania był bardzo duży. Wszyscy chętnie zasilali puszki wystawione na zbiórkę datków dla Zuzi. My - uczniowie, mogliśmy się natomiast wykazać pomysłowością i organizacją. Udowodniliśmy sobie, że chcieć znaczy móc!
W realizację działań zaangażowane były poszczególne samorządy klasowe, które odpowiedzialne były za realizację przydzielonych im zadań, np. zorganizowanie ciast na sprzedaż, zrobienie kartek walentynkowych oraz zdobycie innych gadżetów/fantów na kiermasz walentynkowy, wystrój korytarzy szkolnych. Do działań, mając na uwadze ich cel, włączyli się też nauczyciele zwłaszcza pani Beata (wychowawczyni Zuzi), niektórzy rodzice, szczególnie z klasy wspieranej przez nas dziewczynki.
Najtrudniejsze było okiełznanie tych wszystkich działań w momencie ich trwania, bo na nasz apel-zaproszenie na akcję "Serce dla Zuzi", których kulminacyjnymi dniami były 13 i 14 luty, przybyły naprawdę tłumy i naraz działo się bardzo dużo. W czwartek (wtedy odbywała się wywiadówka w szkole), działał tzw. stolik kawowy - można było skosztować słodkości, kawy/herbaty; prowadzone też było stoisko - kiermasz walentynkowy, gdzie można było nabyć kartki walentynkowe, różne fanty/gadżety zrobione przez uczniów, pozyskane od rodziców, sponsorów. W piątek odbyła się główna impreza, podczas której: uczniowie kl. I-III mieli dyskotekę, działał stolik kawowy, kiermasz walentynkowy, malowano twarze, serwowano watę cukrową. Tak więc mieliśmy pełne ręce roboty, by wszystko działało, jak trzeba, nasi goście byli zadowoleni, a w puszkach uszykowanych na zbiórkę przybywało pieniążków.
Sukcesem było włączenie się tak wielu osób w zaproponowaną przez nas akcję, bo świadczyło to o dobrych sercach pełnych empatii, które otwarte są na potrzeby innych ludzi, zwłaszcza z naszego otoczenia, bo Zuzia jest uczennicą kl. 3, a więc członkiem naszej społeczności szkolnej. Na apel, by uczniowie zrobili kartki walentynkowe i przeznaczyli je na sprzedaż, lub przynieśli jakieś gadżety na kiermasz walentynkowy, odpowiedziało wiele osób. Tak samo nie było problemu z przygotowaniem ciast i innych słodkości do tzw. stolika kawowego. Całość działań realizowanych pod hasłem "Serce dla Zuzi" pozwoliła nam zebrać sporą kwotę, która została przekazana opiekunom dziewczynki na jej dalsze leczenie i rehabilitację.
Walentynki, zarówno sama impreza, ale także całe wcześniejsze przygotowania, przyczyniły się do integracji wszystkich uczniów szkoły, a także nauczycieli i rodziców.
Dokładną kwotę zbiórki podamy po przeliczeniu wszystkich puszek, czego dokonamy w trakcie kolejnych kilku dni.
Witajcie,
Dziękuję za Waszą relację. Widzę, że sprostaliście wybranemu wyzwaniu i osiągnęliście niekwestionowany sukces. Jaki? Nie będę się powtarzać, bo sami wiecie i napisaliście o tym odpowiadając na pytanie, co uważacie za Was sukces związany z tym wyzwaniem.
Uważam, że było to Super działanie i jest to Super Relacja, zatem taki status jej przyznaję. Brawo WY!
Z pozdrowieniami
Wasza mentorka
- Zaloguj się aby dodać komentarz.