Obrazek użytkownika I Liceum Ogólnokształcące w Głownie
Które wyzwanie z obszaru "Działania uczniów" wybraliście do realizacji?: 
3.Organizujemy dzień/noc integracyjną dla uczniów szkoły, podczas której każda klasa jest odpowiedzialna za przygotowanie poszczególnych elementów wydarzenia
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Sam pomysł został wyjęty z naszej skrzynki pomysłów, która była zrobiona na samym początku naszej pracy w projekcie Szkoła Demokracji. Po przeczytaniu tego pomysłu od razu dopasowaliśmy to do działania z obszaru Działanie Uczniów i Uczennic i zaczęliśmy działać. Na początku przegadaliśmy to z prezydium samorządu i osobami które wspierają nas i pomagają nam, to uczniowie którzy byli z nami między innymi w Warszawie. Na początku naszego działania mieliśmy wizytę naszego mentora, co spowodowało, że mieliśmy jeszcze większą motywację do działania. Pod jego okiem zorganizowaliśmy burzę mózgów dzięki której udało nam się stworzyć ogólny zarys naszego,, Dnia kultur,,. Wiedzieliśmy już czego chcemy i kogo potrzebujemy. Stworzyliśmy dokładny plan i przedstawiliśmy go na naszym forum Uczniowskim w formie postu, była w nim następująca treść :

WITAM! PRZEDSTAWIAM WAM PLAN ZABAWY, KTÓRA NIEDŁUGO ODBĘDZIE SIĘ W NASZEJ SZKOLE. OPINIE,SPOSTRZEŻENIA, PYTANIA SĄ MILE WIDZIANE. DOBREGO WIECZORU! ❤ 

JEDEN DZIEŃ, WIELE PAŃSTW
(PROPONOWANY PLAN)
1. UCZNIOWIE WYBIERAJĄ W ANKIECIE NA FACEBOOK’U 7 PAŃSTW,
2. Z WYBRANYCH 7 PAŃSTW, KAŻDA KLASA LOSUJE SWOJE PAŃSTWO,
3. KAŻDA KLASA UKRYWA W TAJEMNICY PRZED INNYMI KLASAMI JAKIE PAŃSTWO WYLOSOWAŁA,
4. ZADANIEM KLASY JEST UDEKOROWAĆ SWOJĄ SALĘ NA DANE PAŃSTWO (PRZYKŁAD, HOLANDIA – KLASĘ MOŻNA UDEKOROWAĆ WIATRAKAMI, TULIPANAMI, ROWERAMI I INNYMI RZECZAMI KOJARZĄCYMI SIĘ Z KRAJEM),
5. KOLEJNYM ZADANIEM KLASY JEST PRZYGOTOWANIE 15 MINUTOWEGO WYSTĘPU, KTÓRY POWINIEN  ZAWIERAĆ CIEKAWOSTKI O KRAJU I JAK NAJCIEKAWSZE INFORMACJE ZDOBYTE W RÓŻNYCH ŹRÓDŁACH,( NA KONIEC MOŻNA PRZYGOTOWAĆ KRÓTKI KONKURS Z NAGRODĄ )
6. KLASA MOŻE, ALE NIE MUSI PRZYGOTOWAĆ PRZEKĄSKI, KTÓRE SĄ CHARAKTERYSTYCZNE  DLA KRAJU, ( PROPONUJEMY WTEDY ZROBIĆ SKŁADKĘ W KLASIE, LUB KORZYSTAĆ Z PIENIĘDZY KLASOWYCH )
7. NASTĘPNYM ELEMENTEM ZABAWY JEST TO, ŻE KAŻDA KLASA BĘDZIE MIAŁA PRZEWODNIKA, KTÓRY BĘDZIE OPROWADZAŁ KLASĘ PO WSZYSTKICH PAŃSTWACH
8.  ( NIESTETY OSOBY, KTÓRE BĘDĄ OPOWIADAŁY O SWOIM KRAJU NIE BIORĄ W TYM UDZIAŁU, PONIEWAŻ PREZENTUJĄ SWÓJ KRAJ Z JAK Z NAJLEPSZEJ  STRONY),
9. NAUCZYCIELE WYBIORĄ, NAJLEPSZĄ KLASĄ , KTÓRA NAJLEPIEJ UDEKOROWAŁA SALĘ, PRZEKAZAŁA W NAJCIEKAWSZY SPOSÓB INFORMACJE, NAJLEPIEJ ZGRANĄ I ZORGANIZOWANĄ,
10. NASTĘPNEGO DNIA W ANKIECIE NA FACEBOOK’U UCZNIOWIE OBIEKTYWNIE WYBIORĄ KLASĘ, KTÓRA SPISAŁA SIĘ JAK NAJLEPIEJ,
11. MILE WIDZIANA JEST POMOC WYCHOWAWCÓW,
12. CELEM TEJ ZABAWY JEST PRZEDE WSZYSTKIM ZINTEGROWANIE SIĘ KLASY ORAZ POTWIERDZENIE TEGO, ŻE MOŻNA UCZYĆ SIĘ POPRZEZ ZABAWĘ.
PROPONUJEMY PODZIELIĆ OBOWIĄZKI:
· CZĘŚĆ OSÓB JEST ODPOWIEDZIALNA ZA DEKORACJĘ,
· CZĘŚĆ OSÓB JEST ODPOWIEDZIALNA ZA ZNALEZIENIE INFORMACJI
· CZĘŚĆ OSÓB JEST ODPOWIEDZIALNA ZA PRZEKĄSKI, ITP.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI WRAZ Z OPIEKUNEM

Pomysł się spodobał, wkońcu to była ich propozycja.
My w naszej grupie zadaniowej podzieliliśmy się zadaniami. 
Następnym krokiem była ankieta na Uczniowskim Facebooku, gdzie uczniowie dawali propozycje państw które chcą i które, potem ewentualnie przedstawią i tu pojawił się problem, ale napiszemy o nim w kolejnym punkcie. (Tutaj mamy zdjęcie 1 ankiety gdzie można było dać propozycje) Udało nam się opanować sytuacje i dalej działaliśmy bez większych problemów. Była jeszcze jedna ankieta na której zrobiliśmy ostateczne głosowanie, które państwa będą brane do naszej zabawy. (ss tej ankiety) Następnego dnia zostały zrobione losy i przedstawiciele każdej klasy, która chciała brać udział w Dniu Kultur losowała państwo.
Jak naraize nasza rola zakończyła się na jakiś czas, dajemy teraz 2 tyg klasą, aby przygotowali się do naszego Dnia Kultur a na naszej tablicy ogłoszeń powiesiliśmy jeszcze taką informację (zdjęcie z planem Dnia Kultur) I mamy 27.02.2020 nasz dzień kultur rozpoczyna się juz od samego rana, o godzinie 8.00 tak jak bylo w planie klasy rozpoczęły dekoracje swoich sal, było to niesamowite! Jak przechodziło się przez korytarz to w każdej klasie było coś innego! Wyobraźcie to sobie idziecie i nagle widzicie sushi, origami i japońskie literki, po czym kilka kroków dalej słychać meksykańską muzykę i widzicie kaktusy i piniaty! W szkole było czuć klimat kilku państw na raz, to coś czego u nas w szkole jeszcze nie było!
Czas na przygotowania minął, zaczynamy podróż do okoła świata! Każda klasa miała swojego przednika który oprowadzał nas tak, że bez problemu udało się zobaczyć wszystko na spokojnie.
Na początek Francja, do około pełno plakatów z ciekawostkami, flagi, możliwość odsłuchania hymnu, prezentacja z informacjami o Francji a także miejscami które koniecznie trzeba odwiedzić będąc tam! 
Potem szybko przenieśliśmy się do Japonii gdzie czekało na nas sushi i zielona herbata! Uczniowie tej klasy przedstawili nam podstawowe informacje o Japonii jak i ciekawostki z nią związane, mogliśmy zobaczyć specjalny papier z którego składa się origami, uczniowie zadbali nawet o stroje (zdj)
Po zapoznaniu się z Japonią, poszliśmy do Hiszpanii gdzie

 

zaskoczyło nas typowo Hiszpańskie jedzenie mieliśmy tortille z kurczakiem i warzywami, 
bruschetta, churros czyli tradycyjny wypiek hiszpański w formie pręta w kształcie gwiazdy maczany w czekoladzie, 
sangria- tradycyjny hiszpański napój bezalkoholowy i kawa. No i na początku pojawiła się inscenizacja codziennego życia w Hiszpanii gdzie wspomniane było o najciekawszych rzeczach i tradycjach, prezentacja z czym jako klasie kojarzy się Hiszpania, potem mogliśmy się nauczyć zwrotów hiszpańskich, pojawiała się Krzyżówka a także mogliśmy usłyszeć piosenkę w wykonaniu jednego z uczniów. Cała klasa była w kolorach czerwieni i żółci czyli w kolorach flagi. 
Po uczcie w Hiszpanii przenieśliśmy się do Meksyku gdzie w samym wejściu przywitał nas sam meksykański kościotrup! (zdj) kiedy weszliśmy w głąb klasy mogliśmy spotkać Fride Kahlo otoczoną małymi kolorowymi czaszkami, przedstawiciele Meksyku wytłumaczyli nam na czym polega święto zmarłych i dlaczego jest tak hucznie obchodzone. Tu ponownie uczniowie przygotowali dla nas poczęstunek składający się z tradycyjnych potraw. Po posłuchaniu meksykańskiej muzyki przenieśliśmy się do ostatniego już państwa którym było Demokratyczna Republika Konga, wchodząc do tej klasy witał nas napis w języku francuskim, czyli urzędowym językiem DRK, zamykając drzwi naprawdę mogliśmy się poczuć jakbyśmy byli wśród jakiegoś plemienia, co byko naprawdę niesamowite! Uczniowie tej klasy bardzo nas zaskoczyli, w klasie były nawet palmy! Tu również mogliśmy spróbować tradycyjnych potrwaw między innymi były to Mandzi czyli malutkie pączki, które bez problemu możemy zrobić sami w domu a także Shuku Shuku czyli kokosowe kuleczki. Mogliśmy zobaczyć książki w których pojawił się motyw DRK i była również prezentacja w której były zawarte informacje i ciekawostki o DRK a na samym końcu uczniowie przygotowali quiz na Kahoot!

Po wyjściu z ostatniej klasy nasza podróż do okoła świata się skończyła, każda klasa stanęła na wysokości zadania i dostała dyplom za zaangażowanie. Prezentacja klas się zakończyła, ale to nie był koniec, przecież tak jak przygotowywaliśmy wszystko to musieliśmy to posprzątać o dziwo i to podobało się uczniom, z klas było słychać muzykę i to jak uczniowie świetne się przy tym bawią, wiemy sami jesteśmy w szoku jak dobrze można bawić się przy sprzątaniu 

Tak jak było w planie, wróciliśmy na lekcje, ale widać było po twarzach kolegów i koleżanek, że im się podobało a humory utrzymywały się im do końca wszystkich lekcji!
Na wieczór tak jak było zapowiedziane, pojawiła się ankieta w której można było oddać głos na państwo które się najbardziej podobało, oczywiście z wyjątkiem swojej klasy!

 

 

Według ankiety, głosami uczniów wygrała Demokratyczna Republika Konga, która jak widać zaskoczyła i przypadła do gustu innym uczniom!

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Możliwość wzięcia udziału w naszym Dniu Kultur miała każda klasa wraz z wychowawcą, bądź nauczycielem który wyraził chęć pomocy, bo podczas tego wyzwania nauczyciele tylko wspomagali uczniów, bo to oni sami tworzyli swój plan pracy, po prostu daliśmy uczniom dowolność, nie chcieliśmy nikogo do niczego zmuszać. Dwie klasy zrezygnowały z wzięcia udziału w naszej zabawie. Pomimo, że każda klasa organizowała się między sobą, czyli rozdzielała działania sobie sama to dodatkowo do organizacji całego dnia zostały zaangażowane osoby które były z nami w Warszawie.
Z naszych obserwacji wynika, że każda osoba z klasy która brała udział, była bardzo zaangażowana i pomagała jak może, co jest super, bo widać, że naprawdę się w to wkręcili i ze w końcu poczuli, ze mogą współdecydować o swoim otoczeniu.

 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Jak wcześniej wspominaliśmy pojawił się jeden większy problem o dziwo pojawił się on podczas propozycji państw, które uczniowie mogli dopisywać do ankiety. Po prostu pojawiły się tam państwa, które są nam na codzień mniej znane. Dla części uczniów wydało się to bez sensu i uznali, że niektórzy robią to specjalnie, żeby komuś utrudnić zadanie.
Uważamy, że pojawiły się one tam, bo są nam miej znane i naprawdę fajnie byłoby coś o nich wiedzieć. Ostatecznie państwa załapały się do kolejnego etapu, tak jak wcześniej wspominaliśmy, czyli do tej ostatecznej ankiety. Tu uczniowie zaczęli namawiać siebie nawzajem do głosowania na państwa, część osób chciała te podstawowe znane nam już, a część chciała wygranej dla tych miej znanych państw.
Jesteśmy w projekcie Szkoła Demokracji, więc jak sama nazwa podpowiada nie możemy tu w żaden sposób oszukiwać. Stworzyliśmy jeszcze jedną ankietę, gdzie dokładnie sprecyzowaliśmy zasady oddania w głosu. Udało się! Każdy uczciwie i sprawiedliwie oddał głos.
Możemy powiedzieć, że w pewnym sensie ludzie w szkole się podzielili, a przecież nie o to nam chodziło, ale udało nam się ich z powrotem połączyć i na szczęście nasze działanie nie zatrzymało się w miejscu.
Cała ta sytuacja odbywała się na naszym uczniowskim Facebooku, którego stworzyliśmy w poprzednim działaniu, ale wchodząc tak jakby do sieci, do Internetu mogliśmy spodziewać się takich sytuacji, ale daliśmy radę!

 

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Naszym zdaniem to działanie najbardziej nas połączyło i zintegrowało. Widać było po naszych kolegach i koleżankach, że to im się podoba i już inaczej patrzą na nas, czyli grupę zadaniową. 
Jakby nie patrzeć dzięki temu działaniu, bardziej rozbudowało się nasze forum uczniowskie, które właściwie w pewnym momencie drżało!
Zauważyliśmy, że uczniowie są na nas coraz bardziej otwarci co jest bardzo miłe i satysfakcjonujące.
Jesteśmy bardzo dumni z naszych kolegów i koleżanek, ponieważ po raz pierwszy od dłuższego czasu udało nam się ich zaangażować do działania, bez jakiejkolwiek nagrody a kto wie, może sam dzień bez kilku lekcji był dla nich nagrodą a może zrozumieli, że nagroda nie jest nam potrzebne do dobrej zabawy!

 

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Witajcie,

dziękuje za relację, rozbudowaną i pisaną z fantastycznym entuzjazmem oraz ilustrowaną zestawem zdjęć. Pojawiała mi się myśl, że chciałbym z Wami uczestniczyć w Dniu Kultur, próbować różnych potraw i napojów, na przykład sangrii. BTW: tradycyjna hiszpańska sangria to jednak ta alkoholowa, na bazie czerwonego wina (https://en.wikipedia.org/wiki/Sangria).

W relacji podaliście wiele istotnych szczegółów:

  • Skąd się wziął pomysł?
  • Jak przekonaliście do niego uczniów?
  • Kto był zaangażowany?
  • Jakie zadania wykonywali uczestnicy imprezy?
  • Jak przebiegała?
  • Jak były zorganizowane poszczególne stanowiska?
  • Jaki był odbiór wydarzenia?

Cieszę się, że wszystko się udało i uważacie to wydarzenie za integrujące ("Naszym zdaniem to działanie najbardziej nas połączyło i zintegrowało"). Podajecie też wiarygodne oznaki sukcesu: ożywienie na forum uczniowskim ("forum […]właściwie w pewnym momencie drżało!"), dobry odbiór u kolegów i koleżanek ("naprawdę się w to wkręcili i w końcu poczuli, ze mogą współdecydować o swoim otoczeniu").

Z zaciekawieniem też przeczytałem Waszą refleksję o tym, że udało Wam się zaangażować społeczność uczniowską do działania "bez jakiejkolwiek nagrody" ponieważ u/u "zrozumieli, że nagroda nie jest nam potrzebna do dobrej zabawy!" BTW: Wzmiankujecie jednak o kilku marchewkach : "dzień bez kilku lekcji był dla nich nagrodą", "pojawiła się ankieta w której można było oddać głos na państwo które się najbardziej podobało", "każda klasa […] dostała dyplom za zaangażowanie".

Wielką zmianę dostrzegam natomiast w tym w tym, że postawiliście na rezygnację z przymusu i uczniowską samoorganizację: "nie chcieliśmy nikogo do niczego zmuszać. Dwie klasy zrezygnowały z wzięcia udziału w naszej zabawie. […] każda klasa organizowała się między sobą, czyli rozdzielała działania sobie sama ". Wysyłam szczere wyrazy uznania :-)  

Akceptuję Waszą relację. Możecie być dumni z tego, co Wam się udało wspólnie zrobić :-)

Proponuję tylko, aby zmienić wyzwanie w obszarze "Działania Uczniów", które podaliście jako zrealizowane, z 1 na 3.

Wzywanie 1 wygląda następująco:

"1. Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole, obejmującą wszystkich uczniów i uczennice, z wykorzystaniem metody innej niż ankieta. Wnioski przekładamy na konkretne działania, które umieszczamy w planie pracy".

Jak wynika z w/w treści, Wasze działania zaczynają się od badania, następnie wyciągacie z jego wyników wnioski, a kończycie na stworzeniu planu działania.

Takim działaniom poświeciliście w relacji tylko dwa pierwsze zdania: "Sam pomysł został wyjęty z naszej skrzynki pomysłów, która była zrobiona na samym początku naszej pracy w projekcie Szkoła Demokracji. Po przeczytaniu tego pomysłu od razu dopasowaliśmy to do działania z obszaru Działanie Uczniów i Uczennic i zaczęliśmy działać."

Cała reszta sprawozdania mówi o organizacji i przebiegu wydarzenia i pasuje do wyzwania 3 z tego samego obszaru:

"Organizujemy dzień/noc integracyjną dla uczniów szkoły, podczas której każda klasa jest odpowiedzialna za przygotowanie poszczególnych elementów wydarzenia".

Zatem zmieniam klasyfikację i proszę Was o zgodę na to.

Z pozdrowieniami

Janusz Żmijski