Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
2. Komunikacja i media - Szkoła Podstawowa nr 79 w Gdańsku
Jak poinformowaliśmy społecznośc szkolną o debacie?
1.W szkole naszej jest wywieszony w holu głównym przy wejściu do szkoły KALENDARZ DZIAŁAŃ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO, gdzie zamieszczamy nasze informacje o działaniach.
2.Grupa zaangażowana w projekt poinformowała wszystkich wychowawców, gospodarzy klas oraz Radę Rodziców o nadchodzacym wydarzeniu.
Jaki rodzaj debaty wybraliśmy i dlaczego taki temat?
Wybraliśmy debatę tzw dyskuję plenarną. Była to swobodna dyskusja w bardzo licznej grupie. Taka forma wypowiedzi pozwoliła na zaprezentowanie wiedzy, doświadczeń, pomysłów wszystkich zainteresowanych. Prowadzący musieli być dobrze przygotowani –ponieważ otwierali dyskusję, przedstawili jej plan, zachęcali do zabierania głosu, czuwali nad czasem wypowiedzi, przypominali o kulturze dyskutowania, wyznaczali kolejne etapy dyskusji, podsumowując to, co zostało dotychczas powiedziane.
Ten rodzaj debaty zastosowaliśmy, ponieważ chcieliśmy, aby uczniowie spojrzeli na ten sam problem z różnych punktów widzenia, wspólnie go przeanalizowali, a następnie wyciagnęli wnioski. Taka forma dyskusji pozwoliła na umiejętności logicznego myślenia i argumentowania, rozwiązywania problemów, poszukiwania i porządkowania informacji (umiejętności te zdobyliśmy podczas przygotowywania się do dyskusji), weryfikowania własnych - często powierzchownych - poglądów.
Dlaczego taki temat? mamy taką nadzieję, że ta debata wpłynie i pobudzi do sprzeciwienia się hejtowi, który nas otacza.
Jak przygotowaliśmy wydarzenie? zgodnie z planem ustalonym na naszych częstych spotkaniach grupy SU:
1.Omówiliśmy i zadecydowaliśmy jaki temat wybieramy, o czym chcielibysmy porozmawiać,
2. Ustaliliśmy rodzaj debaty, biorąc pod uwagę chęć uczestnictwa całej szkoły,
3.Wyznaczyliśmy listę gości (odbyła się dyskusja wszystkich gospodarzy klas, w wyniku której ustalono ostateczną listę),
4.Osobiście prosiliśmy o udział w debacie,
5.W wyniku rozmów dot. zaproszenia, uzyskaliśmy patronat nad naszą debatą przez Europoseł Panią Magdalenę Adamowicz.
Kiedy i gdzie odbywała się debata?
Debata odbyła się w naszej szkole - Szkoła Podstawowa nr 79 w Gdańsku, w sali gimnastycznej, dnia 6 marca 2020 r.. Debatę moderowali , tak jak zaznaczyliśmy poniżej uczniowie klasy 8a: Mateusz oraz Maks.
Kto brał udział? oraz jakie pytania i wnioski zostały poruszone opisaliśmy poniżej.
Samorząd Uczniowski naszej Szkoły działający pod opieką pani Beaty Skoczek, zaprosił ekspertów, koleżanki i kolegów oraz rodziców na debatę o mowie nienawiści. Czym jest hejt? Jak z nim walczyć? Dlaczego nie mamy odwagi, by mu się przeciwstawić - o tym rozmawiano w piątek, 6 marca 2020 r.
Debatę #Powstrzymaj Hejt otworzyło filmowe wystąpienie Pani Magdaleny Adamowicz, pod której honorowym patronatem - jako posłanki do Parlamentu Europejskiego, odbyło się to wydarzenie:
- Moje życie nie skończyło się po tragicznej śmierci mojego męża, od której minął już ponad rok. Próbuję wyciągnąć z tego strasznego doświadczenia coś dobrego. Tym dobrem jest to, że wy, młodzi ludzie, zwracacie uwagę na tak ważne zagadnienie, jakim jest walka z mową nienawiści - mówiła Europosłanka. - Nie mogę być z wami osobiście, bo jestem mocno przeziębiona, a że cały świat walczy dziś z koronawirusem, nie chcę wystawiać was na ryzyko. Koronawirus rozprzestrzenia się tak szybko jak mowa nienawiści i również bywa śmiertelny. Bo słowa potrafią zabić człowieka kiedy podsycany mową nienawiści człowiek targa się z nożem na cudze życie, a z drugiej strony bardzo wielu ludzi hejtowanych w sieci i w życiu rzeczywistym nie potrafi sobie z tym poradzić i dochodzi do samobójstw. Wierzę, że wśród was są ci, którzy nie będą używali tego języka i będą z nim walczyć, gdy go napotkają. Dzisiejsza debata świadczy o waszej sile i pozytywnym nastawieniu. Bądźcie dla siebie mili, uśmiechajcie się do siebie. Tu nie chodzi o nadstawienie drugiego policzka, gdy ktoś was uderzy, ale o to, by po prostu powiedzieć “stop”, nie zgadzam się na hejt.
Debatę poprowadziła dwójka ósmoklasistów - Mateusz i Maksym:
- Debata ma nas uczulić na zagadnienia hejtu. Uodpornić nas na niego tak, byśmy w przyszłości sami nie stali się hejterami - tłumaczyli uczniowie.
- To od nas zależy dzisiaj to, czy tego hejtu się pozbędziemy czy też nie. Nie warto używać mowy nienawiści, bowiem może ona kiedyś wrócić do nas ze zdwojoną siłą.
W pierwszej części spotkania uczniowie zadawali pytania ekspertom, w drugiej - goście debaty pytali młodych. Na podium dyskusyjnym zasiedli:
- socjolog dr Maciej Dębski - prezes zarządu Fundacji Dbam o Mój Zasięg;
- radca prawny Jacek Tylek;
- mł.asp. Dawid Owłasiuk - dzielnicowy Komisariatu Policji V w Gdańsku
- dyrektor SP nr 79 w Gdańsku - Michał Zapolski-Downar.
W realizacje wyzwania zaangażowana była cała społecznośc szkolna:rodzice, nauczyciele, uczniowie oraz władze miasta Gdańska.
Dobranie odpowiedniej grupy ekspertów, która spełni nasze oczekiwania oraz dopasowanie terminu debaty do możliwości czasowych ekspertów i naszego planu zajęć szkolnych.
Drodzy Uczniowie,
Jeżdżąc do szkół biorących udział w projekcie i spotkając się z uczniami odnoszę wrażenie, że każda z grup ma spośród 5 wyzwań do realizacji swoje ulubione, które szczególnie dobrze czuje. Myślę, że w Waszym przypadku była to właśnie debata na temat hejtu.
Rozmach z jakim zorganizowaliście spotkanie jest dla mnie imponujący. Nawet zastanawiałem się, czy nie za bardzo jak na działanie uczniów. Jednak jestem przekonany, że samodzielność nie oznacza całkowitego odcięcia się od pomocy rodziców i nauczycieli. Myślę, że bez nich trudno byłoby dotrzeć do gości, których zaprosiliście. Napisaliście, że w organizację zaangażowana była cała społeczność szkolna, a nawet władze miasta. Jednak nie odniosłem wrażenia, że było to wydarzenie stworzone przez dorosłych dla uczniów, a raczej przez uczniów przy wsparciu dorosłych, co uważam jest bardzo mocną stroną tego wyzwania.
Najlepszym tego dowodem była sama forma debaty, w której jako pierwsi zabrali głos uczniowie zadając gościom pytania, a następnie to oni odpowiadali na pytania ekspertów. Kolejnym argumentem za uczniowskim charakterem debaty, było prowadzenie jej przez chłopaków z 8a. Natomiast kwintesencją wspólne zdjęcie wszystkich uczestników z napisem „#imagine there is no hate”. Sądzę, że nie dało by się zorganizować takiego wydarzenia, gdyby to dorośli byli głównym motorem napędowym działania.
Myślę, że takimi wydarzeniami żyje cała szkoła, a chęć organizacji może być zaraźliwa dla innych uczniów. Nie zdziwię się, jeśli podobne debaty staną się coroczną szkolną tradycją, czego z całego serca Wam życzę!
Pozdrawiam,
Tomek
- Zaloguj się aby dodać komentarz.