Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
2. Komunikacja i media - Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Jastrzębiu
W dniu 30 stycznia odbyła się w naszej placówce debata szkolna, poświęcona roli szkoły w nabywaniu przez uczniów umiejętności, które pozwolą im być w przyszłości godnymi naśladowania obywatelami swojej społeczności. W spotkaniu uczestniczyli: Wójt Gminy Jastrząb – Andrzej Bracha, Przewodniczący Rady Gminy – Sławomir Bińkowski, Przewodniczący Rady Rodziców naszej szkoły – Cezary Janczyk, Sekretarz – Albert Bobrowski, Dyrekcja szkoły – Beata Przytuła-Bińkowska, nauczyciele oraz uczniowie.
Debatę, która przeprowadzona została w formie dyskusji plenarnej, poprowadziła przedstawicielka Samorządu Uczniowskiego - Aleksandra Janczyk. Dobór odpowiedniej formy spotkania spowodował, że uczestnicy mogli swobodnie zaprezentować swoje poglądy, wiedzę i doświadczenie.
Analizie poddane zostały dwa główne tematy: Jakie umiejętności powinien posiadać absolwent naszej szkoły? Wolność i odpowiedzialność. Czy warto być aktywnym obywatelem swojej społeczności? Pomimo niewielkiego onieśmielenia wszyscy uczestnicy starli się zabrać głos, przedstawiając swoje zdanie na wybrany temat. Dorośli podzielili się swoim doświadczeniem z obecną młodzieżą, wskazując tym samym właściwe postawy obywatela. Uczniowie wypowiedzieli się na temat swoich oczekiwań oraz tego co motywuje ich do nauki.
Debata pozwoliła obecnym dostrzec siłę i możliwości, jakie daje dialog i dyskusja. Uczniowie zrozumieli, jak ważna jest umiejętność wypowiadania własnego zdania, formułowania efektywnych, przekonujących argumentów, a zarazem słuchania głosu innych.
Obydwa poruszone tematy pokazały przede wszystkim jak ważna jest dobra komunikacja między dorosłymi i młodzieżą. Przedstawiciele społeczności szkolnej, mogli podzielić się z dorosłymi swoimi opiniami, które często pozostają jedynie w ich głowach. Spotkanie to niewątpliwie było dla nich lekcją życia, z której wyniosą takie umiejętności, jakich nie nauczy ich żadna książka.
Organizacja spotkania poprzedzona była wieloma działaniami. Pierwszą rzeczą jaką zrobili przedstawiciele SU, to przeprowadzili w swoich klasach rozmowy dzięki którym wybrane zostały tematy do dyskusji. Kolejnym krokiem należącym do opiekunów było zapoznanie uczniów z rodzajami debat i wybór jej odpowiedniej formy. Uczniowie jeszcze przed właściwym spotkaniem analizowali również wybrane tematy. Przygotowane zostały także zaproszenia dla uczestników spoza szkoły wraz z informacją dotyczącą tematów, które miały być poddane dyskusji.
We wszystkie działania które prowadzimy angażuje się Samorząd Uczniowski. Również tym razem przedstawiciele SU mieli swój ogromny wkład pracy w przygotowanie debaty.
We wszystkich prowadzonych działaniach brakuje nam swobodnego czasu, który moglibyśmy spędzić z naszymi uczniami aby móc w pełni dopracować to, co planujemy zrobić.
Witajcie,
dziękuję za sprawozdanie i dołączone do niego piękne zdjęcia. Przygotowanie i sprawne przeprowadzenie debaty to duża sprawa. Cieszę się, że Wam się to udało i uważacie całą akcję za swój sukces. To wydarzenie na pewno mocno zapadło w pamięć uczniom- uczestnikom. Nie bez racji określacie je jako "lekcję życia".
Sprawozdanie zawiera odpowiedzi na większość pytań związanych z wyzwaniem w postaci przeprowadzenia szkolnej debaty. Napisaliście, jaki rodzaj debaty wybraliście (dyskusja plenarna) i dlaczego? (aby uczestnicy mogli swobodnie zaprezentować swoje poglądy, wiedzę i doświadczenie). Wskazaliście na poruszone tematy (1. Jakie umiejętności powinien posiadać absolwent naszej szkoły? 2.Wolność i odpowiedzialność. Czy warto być aktywnym obywatelem swojej społeczności?).
Opisaliście szeroko przygotowania do wydarzenia. Podkreśliliście, że przedstawiciele SU mieli swój ogromny wkład pracy w przygotowanie debaty. Domyślam się, że chodzi także o zespół biorący udział w niniejszym projekcie :-)
Podaliście kiedy i gdzie odbywała się debata. Wskazaliście na moderatora, którym była uczennica, co mnie osobiście bardzo cieszy. Wymieniliście uczestników. Przy okazji: czy nie uważacie, że na wymienienie z imienia i nazwiska zasłużyli także biorący w niej udział nauczyciele i uczniowie?
Podaliście, jakie ogólne tematy zostały poruszone. Nieco mniej jest informacji o szczegółowych wątkach i wnioskach z dyskusji. Piszecie, że dorośli podzielili się swoim doświadczeniem wskazując tym samym właściwe postawy obywatela a uczniowie wypowiedzieli się na temat swoich oczekiwań oraz tego co motywuje ich do nauki. Mam nadzieję, że przy okazji pobytu u Was opowiecie mi, jakie umiejętności uznali za najważniejsze w programie edukacyjnym szkoły dorośli, a na jakie wskazała młodzież. To bardzo aktualna kwestia. Ciekawy jestem też punktu widzenia młodych ludzi zapytanych o sens bycia aktywnym obywatelem.
Wasz raport akceptuję i dołączam do grona SUPER RELACJI. Żałuję, że nie mogłem być obecny w trakcie tego szkolnego święta dyskusji :-(
Z pozdrowieniami
Janusz Żmijski
- Zaloguj się aby dodać komentarz.