Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa w Bobach Kolonii
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
4. Robimy przegląd dotychczasowego regulaminu SU, dostosowujemy go do naszych potrzeb i aktualnej sytuacji w szkole. Regulamin zawiera zgodną z zasadami i procedurami demokratycznymi ordynację wyborczą.
Data ostatnich wyborów: 
wtorek, Października 15, 2019
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

 

W ramach tego obszaru "zmierzyliśmy" się z zapisami regulaminu SU naszej szkoły. Przeanalizowaliśmy jego treść i podjęliśmy debatę dotyczącą tego czy dokument ten spełnia nasze oczekiwania, naszego SU i aktualnej sytuacji w szkole. Spisaliśmy wnioski, a mianowicie: dotychczasowy regulamin nie zakładał funcjonowania w szkole 8 klas, ordynaja wyborcza nie była do końca zgodna z zasadami i procedurami demokratycznymi. Przystąpiliśmy do wertowania zasobów internetu i materiałów polecanych przez Szkołę Demokracji w poszukiwaniu dobrych praktyk, tj. jak napisać regulamin SU. Cenną kopalnią wiedzy był przewodnik po programie SD oraz sugerowane linki.

Po solidnej lekturze instrukcji, wzorów podobnych regulaminów, zabraliśmy się do dzieła! Rozdzieliliśmy zadania osobom w naszym zespole, zaangażowaliśmy też tych, którzy chcieli włączyć się w proces realizacji tego wyzwania. Kacper, Weronika, Jasiek, Oktawia, Marlena złożyli treść regulaminu w całość i gotowy tekst jednolity dokumentu przedłożyli opiekunowi zespołu do sczytania i sprawdzenia pod kątem jego zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.

Dziewczyny: Alicja, Weronika przygotowały krótką prezentację, która została wyemitowana i omówiona 2 grudnia we wszystkich klasach w naszej szkole. W prezentacji skupiliśmy się na wytłumaczeniu dlaczego chcemy zmienić treść zapisu regulaminu oraz w prosty sposób wyjaśnić (przede wszystkim młodszym członkom naszej społeczności szkolnej) czym jest regulamin, jakie mają prawa i obowiązki jako członkowie SU. Dodatkowo 3 grudnia zorganizowaliśmy w naszej szkole konsultacje dotyczące treści zapisu regulaminu SU, który przygotowaliśmy. W trakcie konsultacji uczniowie, nauczyciele mogli zgłaszać na specjalnie przez nas przygotowanym formularzu swoje wnioski/zmiany do tego dokumentu. Czas zgłoszenia wniosku mijał 4 grudnia. Informację o konsultacjach zamieściliśmy na tablicy ogłoszeń Szkoły Demokracji w naszej szkole oraz odczytaliśmy komunikat w każdej klasie dotyczący tego przedsięwzięcia. Wnioski uczniowie mogli zostawiać w skrzynce pomysłów (tak, tak już działa w naszej szkole) lub członkom zarządu SU w trakcie trwania ich dyżuru. Mogli również dopytywać członków zarządu o niejasne dla nich zapisy w regulaminie. Konsultacje zakończyły się o godzinie czternastej 4 grudnia br. Wpłynął jeden wniosek od naszej dyrektor. Wniosek zamieszczamy w materiałach. Zmianę zasugerowaną we wniosku uwzględniliśmy w regulaminie, który podjęliśmy w dniu 6 grudnia i który wszedł w życie tego samego dnia.

Analizując nasze działanie w tym obszarze na forum naszego zespołu i klasy szybko doszliśmy do jednego wniosku, szkoda, że tych zmian w regulaminie nie udało się dokonać przed wyborami. Niestety wybory do SU odbyły się przed inauguracją programu, ale wierzymy w to, że przyszłym klasom zostawiamy swego rodzaju "konstytucję", "dekalog szkolnej demokracji", bez którego ani rusz! - taka spuścizna po nas :).

Nie będziemy podawać przykładów wprowadzonych poprawek w "starym" dokumencie, bo musielibyśmy przytaczać całą ordynację wyborczą, a w zasadzie również regulamin SU naszej placówki, dlatego odsyłamy do lektury tego dokumentu, z którego jesteśmy dumni, a nasza opiekunka szkolna z nas, gdyż działania, jakie podjęliśmy w trakcie tego wyzwania wykonaliśmy samodzielnie, ponieważ niestety byliśmy w tych dniach pozbawieni obecności naszego koordynatora szkolnego, który zmagał się z przeziębieniem. Niemniej jednak nie byliśmy pozbawieni wsparcia i dopingu z jej strony - messenger - ważna rzecz. Niestety w ferworze pracy, nie udało nam się udokumentować wszystkiego, co chcielibyśmy, zabrakło czasu, dodatkowych rąk, a może zwyczajnie głowy do tego typu refleksji. Dlatego nie na każdą opisaną okoliczność posiadamy fotę. Ale liczy się efekt naszego zbiorowego wysiłku. Mamy to! Mamy nowy regulamin! Brawo My :-)  

 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Cała klasa VIII wspierała zespół projektowy.

 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Logistyczne zorganizowanie prezentacji w całej szkole. Brak fizycznej obecności w szkole w tych dniach naszego opiekuna (spowodowany jego chorobą). Przyznajemy - nie o wszystkim pomyśleliśmy i nie byliśmy dobrze zorganizowani :( - brak zdjęć z prezentacji, która odbyła się przed konsultacjami. Ale wnioski są już wyciągnięte. Tuż po realizacji działania wybraliśmy jedną osobę, odpowiedzialną za promocję naszych przedsięwzięć w Szkole Demokracji w tym dokumentowanie ich. Jest nią Alcia. To właśnie ONA ma zawsze w takich dniach, kiedy nasz grafik szkolny napina się do granic wytrzymałości naszej i naszych nauczycieli, mieć ze sobą aparat i pstrykać, pstrykać, pstrykać. 

 

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Stworzenie  "dekalogu szkolnej demokracji", dokumentu zawierającego ordynację wyborczą zgodną z zasadami i pocedurami demokratycznymi. 

 

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Rsu.pdf (154KB)
  2. 2. Wniosek.pdf (27KB)
Dodatkowe informacje: 

Po zaakceptowaniu przez mentora z ramienia Szkoły Demokracji naszych działań związanych z tym wyzwaniem, regulamin SU szkoły zostanie zamieszczony na stronie internetowej szkoły. 

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Miła grupo,

z wielką przyjemnością zapoznałam się z Waszą relacją z realizacji pierwszego wyzwania. Jest szczegółowa, nie pomija żadnego istotnego aspektu. Zamieściliście ją w terminie, dołączając Wasz nowy Regulamin SU oraz serię zdjęć.

Wybraliście to wyzwanie, ponieważ doszliście do wniosku, że Wasz Regulamin SU wymaga by dostosować go lepiej do Waszych potrzeb  oraz sytuacji w szkole. Zrobiliście to! Brawo! Zrobiliście to i to w jakim stylu! Oprócz tego, że powstał dobry Regulamin,  który zawiera wszystko, co powinien, całość procesu zmian przeprowadziliście bardzo ciekawie i demokratycznie angażując w ten proces całą społeczność szkolną. Zorganizowane przez Was konsultacje to wspaniały przykład włączenia wszystkich uczniów  w podejmowanie decyzji o czymś, co ich dotyczy. Fajne było też to, że każdy zainteresowany uczeń mógł przyjść do Was i omówić swoje wątpliwości.

Uważam , że było to Super działanie i  jest to Super Relacja, zatem taki status jej przyznaję. Brawo WY!

Z pozdrowieniami

Wasza mentorka

Magda Świderska