Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 3 im. Tadeusza Zawadzkiego "Zośki" w Piasecznie
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO: Wybory do władz SU. Poradnik dla ucznia.
Data ostatnich wyborów: 
poniedziałek, Września 23, 2019
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

 

Przez cały tydzień (16-20 września) w naszej szkole wszyscy uczniowie z klas 1-8 mogli zgłaszać swoją kandydaturę na przewodniczącego SU. Kandydaci przedstawiali swoje programy wyborcze poprzez plakaty rozwieszone w całej szkole. W sumie zgłosiło swoją kandydaturę 5 osób.

23 września odbyły się wybory. Uczniowie - chętni do pracy w nowym samorządzie stworzyli karty do głosowania. Przez cały dzień, na przerwach, uczniowie mogli podchodzić do specjalnego punktu w szkole i głosować. Do głosowania uprawnionych było 473 uczniów klas 1-8. W głosowaniu wzięło udział 266 uczniów, co stanowi 56,2% ogółu uprawnionych. Oddano 56 głosów nieważnych. Podliczenie głosów odbyło się zaraz po opuszczeniu przez wszystkie klasy budynku szkoły. Został spisany protokół i rozwieszony w widocznych miejscach (punkt, w którym głosowano, na tablicy Samorządu Uczniowskiego).

Wybory były przeprowadzone anonimowo i były nieobowiązkowe.

 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

 

Komisja wyborcza składała się z pięciu osób, ponadto były osoby odpowiedzialne za dekorację punktu do głosowania (musieli zaprojektować i zrobić urnę, przygotować stanowiska do głosowania z zachowaniem dyskrecji, pobrać listy z uprawnionymi do głosowania i przygotować karty do głosowania z prostą instrukcją), nad wszystkim czuwały opiekunki SU i wychowawcy klas. Zawiesiliśmy ogłoszenia o wyborach i poprosiliśmy wychowawców, aby zachęcili uczniów do wzięcia udziału w wyborach, których każdy uczeń jest częścią.

 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

 

Z początku bardzo niewielu uczniów zagłosowało (punkt wyborczy był w jednej części szkoły - dawnego gimnazjum). Zdecydowaliśmy się  przejść po wszystkich klasach i zachęcić uczniów do oddania głosu. Sytuacja zmieniła się już na pierwszej dłuższej przewie. Komisja wyborcza siedziała na przerwach i na godzinach lekcyjnych.

 

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

 

Udało nam się bezproblemowo wybrać Przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego. Osoba, z kolejną ilością głosów została zastępcą. Podobała nam się realizacja kampanii wyborczej: wszędzie były plakaty kandydatów, w trakcie przerw można było podejść do kandydatów i uścisnąć dłoń, czasami dostać cukierka. Najwięcej radości i emocji dało liczenie głosów.

 

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Dodatkowe informacje: 

 

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Miły zespole,

Dziękuję za relację z wykonania działania w ramach obszaru Wybory i kwestie formalne.  Wygląda na to, że dołożyliście również wszelkich starań, aby wszyscy uczniowie mogli kandydować i wziąć udział w głosowaniu. Gratulacje! Podstawą demokratycznych wyborów jest to, aby każdy uczeń i każda uczennica mogli zarówno oddać głos, jak i kandydować. Fajnie, że do całej organizacji wyborów udało się zaangażować tyle osób. Brawo!

Dziękuję za informacje dotyczącą zamieszczenia w relacji brakującej ordynacji wyborczej (regulaminu samorządu). Mam nadzieję, że uda Wam się odzyskać ten dokument szybko i dodać go do relacji. Czekam więc na uzupełnienie sprawozdania i gratuluję tak sprawnie przeprowadzonych demokratycznych wyborów do SU.

Pozdrawiam

Wasza mentorka