Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
1. Wybory - IX Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku
Na początku trzeba było przejrzeć regulamin samorządu. Z tym nie było większego problemu. Potem natomiast trzeba było się spotkać w grupie, aby ustalić, co należy zmienić.
Na początku spotkaliśmy się z grupą osób z poza projektu, będcych w samorządzie, aby omówić plan działania, oraz zorganizować grupy osób od poszczególnych wyzwań.
Wtedy porusziliśmy temat zmiany regulaminu i usłyszeliśmy o pierwszych propozycjach zmian. Na spotkaniu samorządu udało nam się zorganizować spotkanie z przewodniczącą samorządu,
która nieco lepiej zna się na tym, jak faktycznie on funkcjonuje i jak powinien wyglądać jego regulamin.
Nastęnie spotkaliśmy się i omówiliśmy regulamin, oraz napisaliśmy, jak powinien on wyglądać.
Propozycje zmian zapisaliśmy na kartce, którą omówiliśmy z nauczycielem.
Niebawem regulamin pojawi się na stronie szkoły, co zakomunikujemy na facebooku, oraz na telewizorach.
Zuzanna Ostręga - przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego IX LO.
Dr Beata Kubicka - koordynator projektu.
Małgorzata Solowska - dyrektor IX LO.
Najtrudniejsze było znalezienie czasu. Niekiedy problemem może okazać się zwykłe spotkanie, w celu omówienia czegoś.
Członkowie samorządu są niekiedy bardzo zajęci, przez co spotkanie się, dodatkowo przed końcem semestru jest ciężkie.
Sukcesem jest przede wszystkim zabranie się za coś, co tak długo pozostawało nietknięte i z czasem przestarzałe.
Zmiana regulaminu jest również tą pierwszą, symboliczną zmianą, która pociągnie za sobą następne.
Zdjęcie przedstawia Kacpra Myszaka i Mikołaja Radke, pracujących nad nowym regulaminem z przewodniczącą SU, Zuzanną Ostręgą.
Zmieniony został praktycznie cały regulamin.
Droga grupo!
Dziękuję za Waszą relację i umieszczenie jej na platformie w wymaganym terminie ( Nie wszystkim się to udało!)
Cieszę się, że pomimo przeciwności związanych ze znalezieniem dogodnych terminów na spotkania, przeszliście wieloetapowy proces przeglądu i dostosowywania regulaminu samorządu uczniowskiego. To mi się bardzo spodobało w Waszej relacji. Widziałem tam dużo współpracy : Z samorządem w osobie przewodniczącej, ale chyba nie tylko, oraz nauczycielem (opiekunem SU?) i dyrekcją.
Jednak do pełni szczęścia trochę mi jeszcze brakuje : ) Poproszę was o uzupełnienie informacji, o które prosiliśmy Was w przewodniku po programie. Przy okazji bardzo Was zachęcam do korzystania, ponieważ na tej podstawie oceniam, czy wyzwanie może zostać zaakceptowanie, czy też nie ( to koniecznie na przyszłość, przy kolejnych wyzwaniach i ich planowaniu!!)
Pozdrawiam,
Tomek
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Komentarz po poprawce (przesłaniu treści regulaminu):
Droga Grupo,
Wszystkiego dobrego w Nowym Roku,
Poniżej mój komentarz do reguaminu
Cieszę się, że na wstępie zadbaliście o opisanie struktury Waszego Samorządu tj;
Samorząd Uczniowski – Wszyscy uczniowie
Samorząd klasowy – trójki klasowe
Rada Samorządu – Przewodniczący, zastępca i sekretarz
Bardzo często uczniowie skupiają się jedynie na organach wybieranych w wyborach powszechnych i zapominają o trójkach klasowych, a to bardzo ważny element całej struktury samorządu uczniowskiego. Mam jedynie sugestię, żeby przenieść Samorząd Klasowy i Radę do §3 tj. Organów samorządu.
Podoba mi się cały fragment poświęcony przewodniczącemu, zastępcy, sekretarzowi i sekcjom. Bardzo dokładnie i przejrzyście rozpisaliście kompetencje poszczególnych podmiotów oraz sposób powoływania i funkcjonowania sekcji, a w szczególności otwartość na chętnych uczniów spoza struktur SU.
Ordynacja wyborcza wygląda całkiem obiecująco:
a) Napisaliście o wyborach Samorządów klasowych ( chociaż dobrze by było doprecyzować, że wybieranych jest trzech przedstawicieli spośród uczniów danej klasy i w jakim trybie)
b) Zawarliście przymiotniki niezbędne dla demokratycznej ordynacji tzn;
„Wszyscy uczniowie szkoły mają czynne i bierne prawo udziału w wyborach do Samorządów Klasowych i Zarządu Samorządu Uczniowskiego z zastrzeżeniem, że uczniowie klas kończących naukę nie mogą ubiegać się o miejsce w Zarządzie wybieranym na kolejny rok.” (§4 ust. 4).
Z drugiej strony jednak w §4 ust. 15. mam tego zaprzeczenie, gdyż:
„Kandydat na przewodniczącego musi się wyróżniać godną postawą, przynajmniej dobrym zachowaniem oraz osiąga dobre wyniki w nauce”.
Myślę, że rozumiem Wasze dobre intencje, niemniej radziłbym zrezygnować z §4 ust. 15, bo jest to ograniczenie biernego prawa wyborczego.
c) Bardzo cieszy mnie obecność Komisji Wyborczej. Myślę że jest to niezbędny organ dla zapewnienia demokratycznej ordynacji. Dobrze, że pamiętaliście iż jego członkowie nie mogą jednocześnie kandydować. Szczegółowo opisaliście zadania komisji, chociaż nie wiem, czy nie zabrakło odpowiedzialności za przygotowanie kart do głosowania. Mam też wątpliwości odnośnie zasięgania opinii wychowawców klas odnośnie kandydatów. Pytanie czy taka opinia jest potrzeba uczniom, którzy będą wybierać i czy nie stoi w sprzeczności z tym, że każdy ma prawo kandydować. Moim zdaniem pośrednio ogranicza bierne prawo wyborcze.
d) Niestety nie do końca rozumiem kto wchodzi w skład komisji. Napisaliście, że „w skład Komisji Wyborczej wchodzą: przewodniczący oraz nie więcej niż pięć osób wyłonionych spośród członków Rady Samorządu Uczniowskiego”. „Przewodniczący”, czyli kto? Rozumiem, że przewodniczący komisji, a nie przewodniczący SU, tylko kto i w jaki sposób go wybiera? Zastanawia mnie również kwestia użycia górnego limitu „nie więcej niż 5 osób z Rady SU”. Czyli może być tak, że nie będzie żadnego reprezentanta i komisja będzie jednoosobowa? ( ten zapis moim zdaniem dopuszcza taką sytuację). Sugerowałbym raczej określenie konkretnej liczby członków, bądź dolnej i górnej granicy.
e) Jeśli chodzi o samo głosowanie to myślę, że napisaliście dokładnie tyle ile było trzeba. Do zastanowienia ewentualnie zorganizowanie wyborów całodniowych – wtedy uczniowie głosują głównie na przerwach, bądź w okienkach między lekcjami, ale nie ma wtedy praktyki do której zniechęcam tzn. chodzenia całą klasą na wybory. Moim zdaniem praktyka klasowego oddawania głosów ogranicza wolność wyboru, w tym wypadku decyzję o nie wzięciu udziału w wyborach. Pod rozwagę daję również możliwość głosowania korespondencyjnego\online lub z wykorzystaniem pełnomocnika. W ten sposób, osoby nieobecne danego dnia, mogą wziąć udział w procesie wyborczym.
Bardzo podoba mi się cały paragraf dt możliwości odwołania przewodniczącego. A przede wszystkim, że zagwarantowaliście takie prawo przedstawicielom klas ( chociaż niejasne jest dla mnie określenie „1/3 składu reprezentantów ogółu klas”, ale o tym napiszę jeszcze później). Rozumiem, że zastępców i sekretarza odwołuje samodzielnie Przewodniczący? Zastanawiam się, co w sytuacji, gdy np. sekretarz wszedł w konflikt z prawem, a jest przyjacielem przewodniczącego i chcąc być lojalnym nie kwapi się z jego odwołaniem. Być może procedurę odwoławczą warto rozszerzyć na innych członków organów SU?
Wspaniale, że wspomnieliście o finansach. Myślę, że to ważna działka samorządowa, szczególnie w perspektywie budżetu partycypacyjnego. Natomiast sugerowałbym rozwinięcie tego paragrafu. Przynajmniej o to, kto odpowiada za pieniądze, którymi dysponujecie oraz konieczność rozliczenia i zdania sprawozdania z gospodarowania uczniowską kasą.
Niewątpliwie mocną stroną regulaminu są Postanowienia końcowe, a w szczególności opisanie trybu wprowadzania zmian w regulaminie oraz że wchodzi w życie w dniu podjęcia….zabrakło jedynie określenia, w wyniku podjęcia czego? Warto dodać, że chodzi o decyzję\uchwałę podjętą przez kompetentny do tego organ.
W trakcie spotkania wspomniałem o kwestiach redakcyjnych, tzn. w dokumencie który udostępniliście mi na platformie rozjeżdża się numeracja, są różnice w wielkości czcionki, a wcięcia tekstu tzw tabulatory są niejednolite. W Gdańsku fizycznie widziałem wersję poprawnie edytowaną, tak więc ufam, że macie to dopracowane. Możecie ewentualnie rozważyć bardziej proporcjonalny podział §4 bo składa się on z 29 ustępów. Myślę, że bardziej przejżysty byłby jeszcze jakiś dodatkowy podział tej części.
Osobiście największy problem przysporzył mi zamęt terminologiczny tzn. w regulaminie na początku zdefiniowaliście nazwy organów takich jak Samorząd Uczniowski, Rada Samorządu Uczniowskiego, Samorząd klasowy. Natomiast w dalszej części tekstu pojawiają się nie opisane wcześniej podmioty takie jak Zarząd Samorządu Uczniowskiego i reprezentacja ogółu klas oraz Rzecznik Praw Ucznia, o którym ani słowa kto go powołuje, w jakim trybie, jakie ma zadania i kompetencje. To rzecz która najpilniej wymaga poprawy.
Inną kwestią jest używanie skrótów. Napisaliście że Samorząd Uczniowski nazywacie dalej Samorządem i to jest bardzo dobra praktyka pisania tekstów prawnych. Natomiast zabrakło wam konsekwencji w stosowaniu. Np. w §4 ust. 14 stoi: „Kandydatów na przewodniczącego zgłaszają aktualnemu Samorządowi uczniowie liceum każdej klasy do siedmiu dni kalendarzowych przed terminem wyborów. Klasa może wytypować jednego lub dwóch kandydatów”. Domyślam się, że nie chodziło o ogół wszystkich uczniów, tylko jakiś organ przedstawicielski. Natomiast jeśli zdecydowaliście się, że zamiast Rada Samorządu Uczniowskiego będziecie pisać „Rada” to należy to na wstępie określić, tak jak zrobiliście to w przypadku Samorządu.
Zastanawia mnie klika zapisów, nazwę je kontrolnych\ingerujących ze strony grona pedagogicznego. Mam na myśli:
a) zasięgnięcie opinii wychowawców klas nt kandydatów do władz samorządu. Moim zdaniem to ogranicza bierne prawo wyborcze.
b) W §4 ust 29. Pierwsze spotkanie Samorządu zwołuje przewodniczący w terminie do 7 dni kalendarzowych od zaakceptowania go przez Radę Pedagogiczną. Ustała plan pracy i harmonogram spotkań, razem z opiekunem Samorządu dokonuje wyboru osób do poszczególnych sekcji. To jest Wasz samorząd i nauczyciele nie muszą, a nawet nie powinni mieć wpływu na Wasze decyzje personalne, a konieczność akceptacji dotyczy w zasadzie tylko tego, czy Wasz regulamin jest zgodny ze statutem szkoły i prawem oświatowym. Tak więc możecie śmiało zrezygnować z tych zapisów :)
c) Mam wątpliwość, czy kandydaci na opiekuna samorządu uczniowskiego powinni być proponowani przed dyrekcję szkoły ( oczywiście dobrze jeśli jest współpraca). Moim zdaniem ogranicza to Wasze prawo do wyboru opiekuna.
d) W §4 ust 16. „Kandydaci muszą mieć opracowany własny program. W obecności dyrekcji szkoły, opiekunów samorządu i członków ubiegłorocznego Samorządu prezentują swoje programy”. Myślę, że znacznie istotniejsze z punktu widzenia wyborów jest zaprezentowanie programów wyborczy samorządowi tzn. wszystkim uczniom niż gronu pedagogicznemu. Pomyślcie o debacie kandydatów. Wasza placówka jest dosyć liczna więc zapewne trudno byłoby zebrać jednocześnie wszystkich uczniów w jednym miejscu. Natomiast mam poczucie, że czujecie się komfortowo z nowinkami technologicznym, więc pewnie poradzilibyście sobie np. organizacją transmisji online przez Youtuba,czy Instagrama.
Na koniec jeszcze jedna propozycja, o której nie pisałbym gdyby nie to, że jedna ze szkół powtarzała wybory po proteście wyborczym. Myślę, że warto stworzyć taką ścieżkę w regulaminie. Każdy uczeń, czy grupa uczniów może zgłosić protest dotyczący zgodności procesu wyborczego z regulaminem. Warto wtedy określić do kogo taki protest i w jakim trybie oraz terminie można złożyć.
Generalnie uważam, że wykonaliście kawał dobrej roboty. Widać, że pracowaliście nad tekstem samodzielnie, co jest niezwykle cenne i istotne w tym wyzwaniu. Myślę, że jesteście na bardzo dobrej drodze do napisania regulaminu, który mógłby służyć za inspirację dla innych samorządów. W pierwszej kolejności zajmijcie się opisem wszystkich organów i ujednoliceniem terminów używanych w tekście, a następnie w ramach możliwości uwzględnijcie pozostałe wskazówki.
Na koniec zachęcam, żeby ostateczną wersję tekstu pokazać osobie albo kilku osobom, które nie uczestniczyły w jego tworzeniu. Może to być osoba z grupy projektowej, czyjś rodzic, bądź chętny uczeń (najlepiej miłośnik ortografii i gramatyki :P). Chodzi o spojrzenie na tekst z różnych perspektyw i z dystansu osoby, która go nie pisała. To umożliwi wychwycenie błędów logicznych, gramatycznych, składniowych itp.
Teraz biję się trochę z myślami, bo zdaję sobie sprawę, że jesteście praktycznie na finiszu pracy nad regulaminem. Chcę jednak zachęcić Was do dodatkowej aktywności, która może wydłużyć nieco proces uchwalania nowego regulaminu, tak więc zdecydujecie sami. Chodzi mi o zaproszenie społeczności szkolnej do zgłaszania uwag względem Waszego projektu. W wersji uproszczonej poproście o zapoznanie się z propozycjami zmian przedstawicieli poszczególnych klas, a nade wszystko poinformujcie uczniów ( jeśli jeszcze tego nie zrobiliście), że prowadzicie prace nad regulaminem. Myślę, że to bardzo istotne z perspektywy budowania poczucia decyzyjności wśród uczniów szkoły. Bez tego ogłaszając nowy regulamin postawicie społeczność szkoły przed faktem dokonanym, co może stworzyć wrażenie „my sobie oni sobie” i sprawić, że uczniowie nie będą się utożsamiać i cieszyć z nowej treści regulaminu. Używając terminologii szkolnej jest to praca dodatkowa na szóstkę. Bez konsultacji z uczniami zaakceptuję Wam to wyzwanie, natomiast jeśli zdecydujecie się zaangażować społeczność szkolną, to myślę, że wyzwanie jak najbardziej będzie nadawało się do miana super relacji i na pewno zaproponuję je do Alei Gwiazd Szkolnej Demokracji.
Pozdrawiam,
Tomek
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Droga gupo,
Oj działo się działo...mam wrażenie, że naprawdę sporo pracy za Wami przy tworzeniu nowego regulaminu. Mam nadzieję, że będzie to dla Was cenne doświadczenie i skorzystacie nie tylko jako samorząd, ale także jako osoby, czego sobie i Wam życzę. Cieszę się, że nowy regulamin ma charakter bardzo uczniowski, że są propozycję wymyślone i wypracowane przez Was - myślę tu przede wszystkim o możliwości wybierania koalicji jako przewodniczącego. Jestem niezwykle ciekawy, jak nowe rozwiązania sprawdzą się w Waszej szkole. Na koniec zachęcam,abyście zorganizowali jakąś akcję promującą nowy regulamin, może wyjasniającą najważniejsze zmiany, bo myślę, że sami wiecie najlepiej, że nie każdy zdobęcie się na przeczytanie go w całości :)
Naprawdę warto to zrobić. Po pierwsze jest się czym chwalić, bo zrobiliście kawał dobrej roboty! Po drugie taka akcja informacyjno-promocyjna korzystnie wpłynie na odbiór organów przedstawicielskich SU i zachęci ludzi do aktywności.
Jeszcze raz dziękuję Wam za cieprliwość i pracowitość i życzę powodzenia w kolejnych inicjatywach.
- Zaloguj się aby dodać komentarz.