Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 6 im. Narodowego Święta Niepodległości w Koszalinie
Które wyzwanie z obszaru "Podejmowanie decyzji" wybraliście do realizacji?: 
4. Organizujemy w naszej szkole budżet partycypacyjny zgodnie z opisem zawartym w materiale CEO Dobre praktyki z USA. Kwota, o której przeznaczeniu decydują uczniowie i uczennice, jest nie mniejsza niż 1500 zł.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

We wtorek 21.01 na radzie rodziców omówiliśmy temat budżetu partycypacyjnego. Rodzice wstępnie zgodzili się na niego.

Po radzie rodziców w grupie roboczej omówiliśmy jak to ma dokładnie wyglądać. Przystąpiliśmy do pracy.

Stworzyliśmy Regulamin, formularz zgłoszeniowy i harmonogram.

Regulamin został zaakceptowany przez Dyrekora i Radę Rodziców. Niestety musi zostać zrealizowany w następnym roku szkolnym ze względu na pandemię koronawirusa.

Budżet zostanie na stałe wpisany w harmonogram pracy samorządu.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejszym było dla nas przekonanie rodziców do naszego pomysłu.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Za sukces uważamy przekonanie rodziców do budżetu partycypacyjnego i ogarnięcie regulaminu w tak szybkim tempie.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Dodatkowe informacje: 

Niestety nie mamy żadnych zdjęć do zajawki i zdjęc dokumentujących realizację wyzwania, więc wrzucamy rysunek naszej grupy roboczej.

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Drodzy uczniowie,

Dziękuję bardzo za Waszą pracę nad budżetem partycypacyjnym. Regulamin jaki stworzyliście jest świetny i bardzo żałuję, że przez pandemię nie byliście w stanie go przeprowadzić. Niezmiernie cieszy mnie fakt, że koncepcja budżetu zostanie na stałe wpisana w harmonogram prac samorządu uczniowskiego. Myślę, że to ogromy sukces Waszej grupy.

Pozdrawiam,
Tomasz

Przed poprawką

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Drodzy!
Niezmiernie się cieszę, że wywalczyliście budżet partycypacyjny w Waszej szkole. Już sam ten fakt wydaje mi się ogromnym sukcesem. Dziękuję, że zamieściliście efekty swojej dotychczasowej pracy na platformie. Nie wiem, czy mieliście świadomość, że nie jest to jeszcze etap, na którym mogę zatwierdzić zrealizowanie wyzwania. Na to musimy poczekać, aż skończy się cały proces tzn. zostaną wybrane zwycięskie projekty.

Niemniej jednak skorzystałem z faktu, że zamieściliście regulamin Waszego budżetu partycypacyjnego i na kilka kwestii chciałbym zwrócić uwagę i zaproponować pewne zmiany, dopóki projekt jeszcze nie ruszył.

Generalnie regulamin wygląda bardzo profesjonalnie, chyba nawet trochę zbyt profesjonalnie, ale o tym za chwilę. Uważam, że genialnym pomysłem jest dołączenie wzoru formularza zgłoszeniowego. Pytania, które w nim zawarliście, moim zdaniem mogą być bardzo pomocne dla pomysłodawców – jestem szczerze zachwycony!

Zastanawiam się tylko, czym podyktowany jest warunek, że projekt musi zostać zrealizowany do 31 maja. CEO nie wymaga od Was, żeby zwycięski pomysł został wykonany do czasu napisania relacji. W wymaganiach dla tego wyzwania jest jedynie przeprowadzenie procesu decydowania, tzn. że zwycięska propozycja np. remont, może zostać przeprowadzony w wakacje. Tak więc z naszej strony nie ma presji. Chociaż oczywiście, o ile to możliwe, lepiej żeby realizacja nastąpiła przed końcem roku szkolnego.

Z naszej perspektywy najistotniejszy w tym wyzwaniu jest sam proces decydowania, a efekt jest sprawą drugorzędną. Dlatego wyzwanie to znalazło się w obszarze „Podejmowanie Decyzji” i zależy nam na tym, żeby budżet był jak najbardziej uczniowski, a nie szkolny. Tzn. żeby młodzież, mogła zadecydować praktycznie bez udziału dorosłych. Dorośli dają pieniądze, monitorują czy pomysły zakwalifikowane do głosowania są zgodne ze statutem szkoły i regulaminem i ewentualnie pomagają rozwiązać jakąś sytuację konfliktową jeśli takowa powstanie. Resztą młodzież zajmie się sama. Na tyle na ile było mi dane poznać grupę projektową i samorządowców, uważam że posiadają wszelkie zasoby i kompetencje, żeby samodzielnie taki budżet przeprowadzić.

Dlatego sugeruję, żeby przynajmniej w tym roku zmienić regulamin i dać więcej odpowiedzialności uczniom – szczególnie, że w tytule wyzwania mamy budżet uczniowski.
Konkretnie mam na myśli:
a) Skład zespołu roboczego – Niech to będą sami uczniowie + ew opiekun SU w roli obserwatora.
b) Uważam że, projekty powinni składać jedynie uczniowie.
Dopuszczenie do możliwości aktywnego udziału w procesie jako składający propozycje i/lub głosujący nauczycieli, dyrekcji, pracowników szkoły, rodziców, wiąże się z pewnym ryzykiem „nierównowagi sił” między osobami młodymi i dorosłymi (większą skalą oddziaływania nauczycieli czy osób dorosłych, ich wyższymi kompetencjami itp.), co może nieco zmniejszyć szansę uczniów na napisanie projektu tak dobrego merytorycznie jak dorośli. Co więcej może to zniechęcić część uczniów do tego, aby zgłaszać swoje pomysły, bo jednak przewaga kompetencji jest tutaj oczywista (opór może budzić obawa, że nie napiszą tak dobrego projektu jak nauczyciele/rodzice albo zmnieniejszy zaufanie, że to chodzi o nich i ich możliwość decyzji, że przecież i tak dorośli będą mieć duży wpływ na tę decyzję i mają duże szanse).

c) Weryfikacja projektów – Myślę, że najlepszym rozwiązaniem jest kiedy projekty weryfikują sami uczniowie i ewentualnie w drugiej kolejności dorośli ( w dowolnym składzie) Chodzi o zgodność ze statutem szkoły, regulaminem i realności kosztorysu. W waszym regulaminie użyliście słowa „trafność”, ale rozumiem, że chodzi o sprawdzenie, czy założone kwoty są adekwatne do rzeczywistości bo np. stół do pingpnga nie kosztuje 100zł.
I na tym etapie widziałbym ewentualną pomoc dorosłych.

d) Promocja projektów – W ogóle uważam świetny pomysł, pod warunkiem, że Zespół promuje wszystkie projekty razem, w przeciwnym razie powstaje ryzyko, że któryś z projektów będzie faworyzowany.

e) Głosowanie – Zdecydowanie jestem za tym, żeby głosowali TYLKO uczniowie - w końcu to budżet uczniowski :)

f) Zmiany regulaminu – zrezygnowałbym w ogóle z możliwości zmian w trakcie trwania budżetu. Zastanawiam się jakie przesłanki stoły za takim zapisem.

Na podstawie przestawionego regulaminu przeprowadzicie bardziej budżet szkolny niż stricte uczniowski. Nie ma nic złego w takiej formie decydowania, wręcz przeciwnie ma ona swoje zalety. NIemniej jednak, w tym wyzwaniu zależy nam przede wszystkim na autonomicznej decyzji uczniów, aby mieli świadomość, że ich zdanie się liczy i mieli poczucie sprawczości. Dlatego potrzebne jest, aby dorośli na chwilę puścili kierownicę i przekazali ją uczniom, jednocześnie jedną nogą kontrolując prędkość ( ilość środków, które mogą wydać), a drugą trzymać na pedale hamulca na wypadek, gdyby młodzież zjeżdżała do rowu.

Pozdrawiam,
Tomasz