Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 2 w Makowie Mazowieckim
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO: Wybory do władz SU. Poradnik dla ucznia.
Data ostatnich wyborów: 
piątek, Listopada 29, 2019
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Przekazywane informacje miały swoje odzwierciedlenie w opracowanym wcześniej dokumencie. Podczas spotkań z uczniami, zwłaszcza klas I-III udzielane były odpowiedzi na pytania i dodatkowe uzupełniające informacje.

Ogłoszenia na temat wyborów i debaty przedwyborczej wywieszane były na tablicach informacyjnych w całej szkole, podawane przez radiowęzeł i umieszczane na fb szkoły.

Kandydaci w terminie przekazali członkom grupy projektowej swoje plakaty. Ta forma samo prezentacji sprawdziła się. Cała szkoła śledziła z zainteresowaniem propozycje kandydatów. Plakaty te wisiały w miejscu odwiedzanym również przez rodziców.

Debata 22.11.19r. przebiegła zgodnie z planem:

- wyjaśnienie celu debaty;

- przedstawienie kandydatów;

- samo prezentacja kandydatów( tu było wielkie wow !!!!!,mają ludzie odwagę ,kto by pomyślał);

- odpowiedzi kandydatów na pytania kolegów i koleżanek ( pytali o proponowane działania dla poprawy życia w szkole);

- pytania ze strony kontrkandydatów( to było super, musieli mieć twarde argumenty żeby przeforsować swoje pomysły).

Nad całością czuwały Julia Skórzyńska i Amelia Niksińska wspierane minimalnie przez p. Janinę minimalnie, bo dziewczyny się sprawdziły w tej roli. Wszyscy byli zainteresowani ,bo po raz pierwszy uczniowie tak otwarcie mówili czego oczekują. Szkoda tylko, że nie wszyscy mieli możliwość wzięcia udziału, lekcje rzecz święta ??????

Takie spotkanie na żywo to o wiele lepsza forma poznania kandydatów, niż plakat, ale obie się uzupełniały.

Wybory 29.11.19r. były nagłaśniane przez ogłoszenia pisemne, komunikaty przez radiowęzeł i fb. Zgłosiło się do nich 23 kandydatów do MRSU(zgodnie z regulaminem mogło 30) i 23 kandydatów do RSU(mogło 57).

Przebiegły zgodnie z planem. Przeprowadzone zostały przez grupę projektową. Alicja i Miłosz, byli tylko porządkowymi, zapraszali uczniów poszczególnych klas pod opieką nauczycieli. Sami kandydowali , więc ich rola była ograniczona. W komisji nadzorującej przebieg głosowania i liczącej głosy byli: Amelia Niksińska, Julia Skórzyńska ,Szymon Załęgowski i Michał Grabowski i p. Janina Gałecka.

Głosy oddało 570 osób (uczniów i nauczycieli obecnych tego dnia w szkole). 33 głosy były nieważne,w tym 24 oddane na osoby nie kandydujące.

Komisja zliczająca głosy przekazała wyniki do powszechnej wiadomości przez radiowęzeł i umieściła je na szkolnym fb.

Członkowie obydwu rad zostali wyłonieni zgodnie z przyjętymi kryteriami bez żadnych problemów.Wszyscy wyrazili oficjalną zgodę na objęcie funkcji. Nastąpiła jedynie jedna zmiana . Uczennica klasy piątej nie czuła się na siłach by pełnić funkcję skarbnika,przyjęła rolę sekretarza. Skarbnikiem została uczennica klasy siódmej,która uzyskała o jeden głos mniej.

Uroczysta nominacja członków MRSU i RSU odbyła się 6.12.19r. Nowym przedstawicielom samorządu szkolnego życzymy powodzenia i wytrwałości w realizacji planów.

 

 

 

 

OdpowiedzPrzekaż dalej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Największym wyzwaniem okazała się debata w klasach IV-VIII. Nie wszyscy nauczyciele pozwolili klasom, z którymi mieli w tym czasie zajęcia uczestniczyć w spotkaniu.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Największym sukcesem była realizacja przedsięwzięcia związanego z wyborami w tak krótkim terminie oraz mobilizacja samych kandydatów, którzy przygotowali swoją kampanię wyborczą. 

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Dodatkowe informacje: 

Ordynacja Wyborcza

  • W Szkole Podstawowej nr2 im. Jana Kochanowskiego w Makowie Mazowieckim corocznie w miesiącu październiku organizowane będą wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego oraz Małej Rady Samorządu Uczniowskiego.
  • Prawo do głosu mają wszyscy uczniowie i nauczyciele.
  • Każdy uprawniony do głosowania może oddać tylko jeden głos na wybranego przez siebie kandydata.
  • Uczniowie klas I-III oddają swój głos na kandydatów do MRSU.
  • Uczniowie klas IV-VIII oddają głos na kandydatów do RSU.
  • Głosowanie jest tajne.
  • Uczniowie oddają swój głos na specjalnej kartce (ścisłej ewidencji) wydanej przez komisje.
  • Kartki do głosowania wrzucane są do urny.
  • W celu sprawnego głosowania uczniowie zapraszani są klasami pod opieką nauczyciela.
  • Liczone są tylko karty z prawidłowo oddanymi głosami.

 

  1. W roku szkolnym 2019/2020 wybory odbyły się w wyjątkowo późniejszym terminie 29.11.19r.
  2. Uprawnionych do głosowania było 673 uczniów i 56 nauczycieli.
  3. W tegorocznych wyborach głosowało 78,19% uprawnionych do głosowania 570 na 729 osób. 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Drodzy uczniowie,

Dziękuję za terminowe zamieszczenie relacji. Odnoszę wrażenie, że jesteście zadowoleni ze swojej pracy i to mnie bardzo cieszy. Uwielbiam czytać relację, gdzie podczas lektury mam poczucie, że osoba pisząca tekst była szczęśliwa i pełna entuzjazmu i ta radość mi się udziela. Tak też było w Waszym przypadku, ciekawe jak to się ma do rzeczywistości; )

Dziękuję, że napisaliście o debacie, chociaż nie tego dotyczyło wyzwanie. Myślę, że to ważny element procesu wyborczego i dzięki temu mam szerszy obraz Waszego samorządu uczniowskiego ( tu w rozumieniu ogółu wszystkich uczniów ). Na pewno na uwagę i uznanie zasługuje sposób komunikacji, zarówno debaty jak i wyborów tzn. że wykorzystaliście w tym celu różne kanały informacyjne.

Mam przeczucie, że wszystko zorganizowaliście jak należy, chociaż z zaakceptowaniem wyzwania wstrzymam się do momentu, kiedy zapoznam się z treścią regulaminu SU. W przewodniku do programu, który od nas dostaliście, przy każdym wyzwaniu w kilku punktach napisaliśmy: na co zwrócić uwagę w trakcie realizacji oraz co powinniście napisać w relacji. Tutaj jest to:
× Zamieśćcie link do ordynacji wyborczej (regulaminu samorządu), czyli dokumentu zawierającego zasady głosowania.
× Kiedy odbyły się wybory? Ile osób głosowało i jaka była frekwencja?
Napiszcie proszę jaka była frekwencja, bo zawarliście informację ile osób oddało głos, ale nie wiem ile było w ogóle uprawnionych do głosowania. No i najważniejsze to zamieście link do regulaminu.

Na tę chwile to tyle i z niecierpliwością czekam na uzupełnienie :)

Pozdrawiam,
Tomek
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Kmentarz po uzupełnieniu
Drodzy!

Dziękuję za uzupełnienie relacji o informacje, o które prosiłem. Mogę teraz z czystym sumieniem zaakceptować Wasze wyzwanie. Chociaż mam wrażenie, że tak naprawdę to zrobiliście dwa wyzwania – jak nie trzy J Nie dość że przeprowadziliście wybory, to poprzedziliście je debatą, a także zorganizowaliście spotkania informacyjne dla klas 1-3. Jestem pełen uznania!

Myślę, że możecie być zadowoleni z frekwencji – biorąc pod uwagę, że nie zawsze Wszyscy muszą chcieć oddać głos, albo nie ma ich tego dnia w szkole. Ewentualnie do zastanowienia pozostaje umożliwienie głosowania korespondencyjnego, albo za pośrednictwem pełnomocników. W ten sposób uczniowie nieobecni w dniu wyborów np. ze względów zdrowotnych, mogą wziąć udział w głosowaniu.

Druga sprawa, to nie polecam chodzenia klasami na wybory. Nie jest to naruszenie podstawowych zasad demokracji. Niemniej jednak zachęcam, abyście spróbowali w przyszłym roku dać uczniom większą swobodę – nawet kosztem niższej frekwencji. Będziecie mieli wtedy bardziej rzeczywisty obraz zaangażowania uczniów w życie szkoły.

Trzecia kwestia do rozwagi na przyszłość to ordynacja wyborcza. Obecny regulamin zawiera wszystkie najważniejsze elementy konieczne do przeprowadzenia demokratycznych wyborów, ale po spotkaniu z Wami przypomina mi raczej za małe ubranko, z którego Wasz samorząd już wyrósł. Ordynacja powinna być bardziej szczegółowa tzn. określać wszystkie elementy procesu wyborczego zaczynając od tego kto i kiedy ogłasza wybory, przez to w jaki sposób powoływana jest komisja wyborcza i jak wygląda zgłaszanie kandydatur, a kończąc na ogłoszeniu wyników.

Jak już wcześniej wspomniałem zrealizowaliście praktycznie 3 wyzwania, tak więc nie śmiem nawet proponować realizacji 4 zadania z  tego obszaru – zostawcie coś na przyszły rok :p Nie mogę się doczekać kolejnych relacji i trzymam kciuki za budżet partycypacyjny!

Pozdrawiam,
Tomasz